Hela familjen befinner sig den här helgen på Tierp arena. Tävlingssäsongen drar igång här. Men under midsommarhelgen tävlar far och son för första gången tillsammans. Då är det dags för Tallhed Raceway i Orsa.
Martin körde ifjol i Pro ET-klassen, i år har han tagit klivet upp till Super Pro ET-klassen.
– Man kan säga att det är snabbare bilar och tajtare motstånd. Om man ser på finalen ifjol i Norge så låg de åtta första förarna inom tolv tusendelar i differens, säger Martin Larsson och fortsätter.
– Det kommer helt klart bli ett prövoår. Jag räknar inte med att kopiera EM-guldet utan vill lära känna bilen.
Sonen Ludvig har precis tagit sin licens för att testköra i Junior kids-klassen. Martin tror att han är den tredje yngsta föraren i Europa. Men han får inte börja tävla på allvar förrän han fyllt åtta. Men det kommer att gå snabbt för honom också.
– Han kör 201 meter och det får gå som snabbast 16,9 sekunder. Men när han tog sin licens körde han på 13,18 så vi har fått strypt motorn och kopplingen och lagt på vikt för att försöka få ned tiden.
Kör han för snabbt blir han utesluten direkt.
Ludvig har växt upp i garaget och på motortävlingar precis som Martin en gång i tiden gjorde.
– Jag kommer ihåg åren när de tog EM-guld, 1998, 1999, 2000 och 2001. Pappa var ju teamchef då. Det var ju tradition att man skulle doppa vinnaren i en vattentunna och då blev jag rädd.
När han var 18-19 år började han tävla själv.
– Jag spelade fotboll och innebandy men där fick jag kämpa, men det behövde jag aldrig göra med motorsporten. Jag hade något gratis där, säger han.
Har sporten förändrats mycket sedan din pappas tid?
– O ja, budgetarna har gått upp enormt. Deras omkostnader låg kanske på en miljon, medan nu är det runt fyra. Men det var på EM-nivå.
Riktigt så mycket investerar inte Martin Larsson i sin hobby, men budgeten i år ligger på 100 000 kronor.
– Då är startavgifter och bränsle inräknat. Men jag brukar aldrig räkna ut vad allt kommer att kosta. Jag åker så länge jag har råd.
Varför väljer man inte en billigare sport?
– Min lillebror höll på med hockey och det var inte billigt heller. Men nej, jag brukar säga att det är här mina riktiga vänner är. Jag känner mig hemma här. Oavsett ålder så pratar man med varandra. Man pratar samma språk. Jag är född på racerbanan så det är väl ganska naturligt.
Varför dragracing?
– Jag älskar att vinna. Det kunde vara bara att komma först till dagis, jag älskar det.
I hans serie ingår ett tiotal tävlingar men det är de sex bästa resultaten som räknas.
– Jag kommer att åka i Hudiksvall, Orsa, Sundsvall, en tävling till i Tierp och Sundsvall och så avsluta med Gardemoen i Norge.
Och i Orsa är det alltså tävlingsdebut för sonen Ludvig.
– Helt fantastiskt, som en dröm. Jag är uppvuxen i depån tillsammans med min pappa, säger Martin. Nu får jag föra arvet vidare till min son och det känns väldigt bra, säger Martin Larsson.
Ludvig är som sjuåringar brukar vara – fåordig men det går inte att ta miste på entusiasmen när han svarar på frågan om det ska bli roligt att få tävla tillsammans med pappa.
– Det är det bästa som finns, säger han.