Övning 34: Handstående Planka med benlyftEn mer utmanande variant av övningen plankan. Börja träna på klassisk statisk planka. När du känner dig stark och redo, testar du denna. Varför: Utmanar coremuskulaturen dynamiskt då du behöver parera och aktivera bukmuskulaturen lite extra i varje benlyft.Mammamage? Det är viktigt att träna upp de inre magmusklerna innan du börjar träna magövningar som innebär att du kontraherar den raka bukmuskeln / böjer överkroppen.Hur: Utgå från klassisk planka med raka armar och händerna placerade rakt under axlarna alternativt stå med armbågarna under axlarna (om du t.ex. har handledsproblem eller som variation). Spänn varje muskel i hela kroppen, framför allt mag- och rumpmusklerna. Håll kroppen så rak som möjligt. När du har full kontroll här, lyft ena foten från golvet en aning, växelvis höger, vänster. Lyft högre upp ju mer tränad du blir. Att tänka på: Använd rumpmusklerna för att lyfta benet. Håll balansen med bukmuskelaturen och fortsätt att spänna coremuskulaturen hela tiden. Sträva efter att kunna lyfta benet utan att kroppen rör sig i övrigt. I varje lyft – dra in naveln mot ryggraden och spänn till lite extra på utandningarna. Text: Fia Larzon, Fias Kraft & Hälsa. Foto: Sandra Nordin.

Övning 34: Handstående Planka med benlyft

Träning
annons
Så här på nya året kan det vara bra och börja trimningen av magen. En variant på plankan är då ett måste.

Ett sätt att få fart på det nya livet kan även vara att gå med i Klubb Livsform. Det är bara att gå in på hemsidan sn.se 
– SN-prenumeranter får rabatt – och få tips och trix för att börja ett sunt liv.

annons

Mest delat denna vecka