Övning 41: ”Swan Dive” En övning med syfte och mål att föra bak framåtroterade axlar, öppna upp bröstet och trolla bort den ihopsjunkna ”kontorshållningen”. En perfekt hållningsövning! Varför: Stärker axlar, övre delen av ryggen, triceps och korsryggen. Sträcker ut bröst och bål. Beskrivning: Ligg på mage med armarna sträcka längs med kroppens sida, handryggar ned mot underlaget. Lyft dina armar och bröst från marken, andas ut samtidigt som du roterar ut armar och axlar så att handflatorna vinklas utåt och tummarna uppåt. Öppna upp bröstet och krama skulderbladen. Håll kvar toppläget genom utandningen. Andas in och kom tillbaka till utgångsläget. Upprepa så många gånger du kan med god precision. 10-20 upprepningar är lagom. Att tänka på: Håll blicken ned mot golv genom hela rörelsen för att avlasta nacken. Tänk dig ett snöre fäst på hjässan som sträcker och förlänger kroppen, nacken blir som en förlängning av ryggraden. Har du ryggproblem kan du lägga en kudde eller yogablock under pannan och låta pannan vila kvar mot kudden genom rörelsen (minskar kontraktionen i ryggslutet). Foto: Sandra Nordin. Text: Fia Larzon, Fias Kraft och Hälsa

Övning 41: ”Swan Dive”

Träning
annons

Brukar du sjunka ihop över tangentbordet? Är hållningen vid skrivbordet inte den bästa? Då kanske du ska testa den här övningen.

Ett sätt att få fart på det nya livet kan även vara att gå med i Klubb Livsform. Det är bara att gå in på hemsidan sn.se 
– SN-prenumeranter får rabatt – och få tips och trix för att börja ett sunt liv.  

annons

Mest delat denna vecka