– Det har varit ånga stora upplevelser. Ta bara första deltävlingen i X-games, den kördes i Brasilien. Allt var hur stort som helst. X-games drar ju massor med publik, säger Tomas Berg och ler på andra sidan bordet under frukostrasten på Skobes.
Bilen med Sandell som förare ligger sexa i GRC-serien när det i dag är stor final i Las Vegas.
– Sandell har ju alltid varit en riktig förartalang som det är kul att jobba åt. Han är riktigt, riktigt duktig även i rallycross.
Tomas halkade in på det här via arbetskompisen på Skobes i Nyköping, Anders Nilsson, som känner Andreas Eriksson som driver det så framgångsrika svenska teamet i denna flashiga amerikanska serie.
– Ja, vi var först över i Los Angeles som åskådare och blev lite sålda på det. Sedan fick jag chansen att testjobba uppe i Nynäshamn och när jag var beredd att vara med på alla tävlingarna fick jag chansen, förklarar Tomas.
Han fanns med när bilarna, där prislappen ligger på upp emot tre miljoner kronor, bokstavligen skulle yxas ihop. Standardbilen skulle bli ett till ett slimmat fartvidunder.
– Ja, vissa delar som taket och delar av golvet måste man behålla, men annars skär man ner och byter det mesta. Det finns resurser...
Det finns folk i USA som har grundjobbat med bilarna inför finalen.
– Sedan ska det sista trimmas in. Fjädring och andra köregenskaper måste ju vara tipptopp om man ska hänga med.
Och teamet dominerar totalt. Finländaren Toomas Heikkinen har redan avgjort hela serien innan finalen, som är speciell.
– De bygger upp en bana på den stora parkeringen vid hotellet där den megastora SEMA-bilshowen är.
Mitt i röran måste Tomas vara skärpt och leverera.
– Visst har man pressen på sig att göra det – annars blir man ju inte kvar i de här sammanhangen.
Hur har det gått första året för dig?
– Bra tycker jag. Mycket har ju varit nytt. Men det mesta är faktiskt enklare än den felsökning som jag gör till vardags. Inte alls så mycket datorstyrt.
– Men visst, det finns att göra...inför varje tävling plockar man ju ner växellådan och går igenom. Det är mycket slitage. Vi byter hela tiden till nya delar. I en tävling fick vi slänga in reservmotorn lite snabbt.
I racen står tio adrenalinstinna förare på startplattan.
– Och alla tar sikte på att vara först ut ur första kurvan. De kör hårdare än i Europa. Domarna är lite snällare eftersom amerikansk tv vill ha många krascher, skrattar Tomas Berg.