En utbyggd cykelinfrastruktur anses av mÄnga bedömare ha goda möjligheter att bidra till mÄlet 2030 om ett kraftigt minskat beroende av fossila brÀnslen inom transportsektorn.
cykelstrategi som gÀller till 2021. Den lade grunden till en satsning för utökad cyklism som beskrevs som "betydande". Bland annat identifierades och prioriterades 13 strÄk som behöver byggas ut för att knyta samman nÄgra av lÀnets centralorter med kransorter och skapa bÀttre möjligheter till cykelpendling.
[fakta nr="2"]
Tillsammans skulle de kosta 170 miljoner kronor â lĂ„gt rĂ€knat. Och de berörda kommunerna skulle behöva stĂ„ för hĂ€lften. Det förklarar varför till exempel Nyköping islagt planerna pĂ„ cykelvĂ€g till Enstaberga för cirka 13 miljoner. NyköpingâSkavsta saknar Ă€nnu finansieringsbeslut, uppger Högberg.
â Kommunerna har mycket annat att lĂ€gga pengarna pĂ„. Det fĂ„r man ha förstĂ„else för.
Trafikverkets schablon för gÄng- och cykelvÀg av normal standard Àr 3 500 kronor per meter. Omfattande processer som rör inlösen av privat mark och arkeologiska undersökningar kan dock medföra att kostnaden i realiteten blir den dubbla; "Det Àr som att bygga bilvÀg", sÀger Högberg.
â Man mĂ„ste ocksĂ„ frĂ„ga sig om allt mĂ„ste byggas pĂ„ en gĂ„ng. I stĂ€llet kan man göra det etappvis och börja med de delar som bedöms vara viktigast.
Problemet med finansieringen och tidsĂ„tgĂ„ngen belyses vĂ€l av planerna för strĂ€ckan EskilstunaâSundbyholm. Det Ă€r det enda högprioriterade regionala objektet i cykelstrategin som Ă€r aktuellt för byggstart. Dit har det tagit fem Ă„r att komma. Den berĂ€knade kostnaden har stigit frĂ„n drygt 16 miljoner kronor till 34.
SvÄrigheterna till trots ser Fredrik Högberg, sÀrskilt inom lÀnets tÀtorter, ett stort sug efter utbyggda möjligheter att cykla.
â Behovet Ă€r stort och investeringarna har över tid ökat. SĂ„ vi har inget att skĂ€mmas för.