Erik Brodin gillade verkligen både den korta tävlingen med två specialsträckor, egentligen en som kördes två gånger. Men den var å andra sidan väldigt lång – nästan sju kilometer.
Är det här den finaste pokalen som du har vunnit – rent visuellt?
– Jo, men det är det väl, helt klart, skrattar Erik Brodin och blickar ned mot den lite rostiga stora mjölkkannan.
Priset som stod uppställt vid en hästgård långt in i skogarna norr om Björnlunda rönte stor glädje till dem som inte har kommit nära Gnesta MK:s pokal tidigare.
På SS 2 laddade många på lite mera. Och det var flera roliga namn som dök upp. Hemmaföraren Patrik Larsson var tillbaka på vägarna – och var snabb – nu med Markus Gärling som kartläsare.
Både Larsson och SMK Nyköpings Eric Johansson hade REJÄL fart över sista krönet, som nästan lyfte ut mot en åker – där Eskilstunas Pär Henrik Andersson körde ut och bildade ett stort dammoln men klarade sig bra till sist.
Om Patrik också hade haft en framhjulsdriven bil i stället för den bakhjulsdrivna Volvo hade han kunnat hamna där också men det gäller att våga stå på, köra vidare – och använda HELA vägen när man ska göra en undanmanöver.
Även SMK Nyköpings Christoffer Haglund, var med i det svepet. Och Patriks klubbkompis från Gnesta MK, Michael Åkeson, hade en snabb tid i sin fyrhjulsdrivna Mitsubishi EVO, men fick nöja sig med andraplatsen i den klassen.
Det var många glada miner på prisutdelningen som skede vid start- och målplatsen strax norr om vackra Solvik vid sjön Trynen – mitt inne i Björnlundaskogarna.
Erik Brodin tog det hela med ro men var väldigt belåten med sin körning. Och visst fanns det stora skäl till det. Han var stabil på specialsträcka ett – och outstanding på andra rundan.
– Det har funkat jättebra i bägge åken. I första fick man se upp lite med rullgrus - men det var helt borta till andra åket.
Några svårigheter på den långa specialsträckan – nästan sju kilometer?
– Jo, men det svänger lite hela tiden och det nyper här och där så man var tvungen att vara med hela tiden. Då fick man sträcka ut högerbenet, säger Brodin med bred Valbodialekt.
Hur är det att vara assisterande förare utan lokalkunskap, noter och inget föråk?
– Det är speciellt i första. Till andra rundan försöker man ju memorera in allt, men jag försökte hålla mig till det viktigaste. Det blir mest att man hojtar vid de där svängarna när det nyper, säger assisterande föraren Johan Gustavson.
– I första rundan försöker man ju att inte ladda på allt över krönen och det kändes som att körningen var clean hela vägen.
Hur kommer det sig att ni som kör Sandviken och Svenska rallyt-klassikern Grangärde kommer till Björnlundaskogarna?
– Gnesta MK brukar alltid arrangera bra tävlingar, vi hade inget bättre för oss - och så är det KUL att köra rally, säger Brodin.
– Sedan laddar vi verkligen på inför Nyköping, inflikar Gustavsson.
Håll utkik efter en Volvo 940 med namnen Brodin och Gustavson påklistrade under Gästabudstrofén med andra ord...
[fakta nr="1"]