Fjolårssäsongen slutliga resultatlistor av mellansvenska långloppsserien var ljuv läsning för de lokala teamen. Eller vad sägs om följande:
Totalvinnare 2017: Blommenhof Racing.
Vinnare av klass 3 2017: Blommenhof Racing.
Vinnare klass 2 2017: TRK Racing.
Vinnare av Mantorpcupen 2017: Team 86 Invite.
De lokala långloppsteamen var som synes dominanta i serien i fjol. På lördag drar nya säsongen i gång. Under påskhelgen var alla de tre teamen på Sviestad utanför Linköping för tester.
– Det gick bra, konstaterar Joakim Lundius i Team 86 som i år bytt Invite mot Swedfarm i teamnamnet. Han fortsätter:
– Men det var snö längst ut i kanterna på banan som man fick köra med lite marginal.
Till denna säsong har Trosateamet bytt ut sin Seat som hängt med sedan 2011.
– Den nya är en Seat Leon cupracer från 2017 som kördes i STCC förra säsongen, beskriver Lundius.
Så teamet har haft mycket att göra under vintern sedan man hämtade bilen i Vikmanshyttan utanför Hedemora.
– Vi har ägnat vintern åt att anpassa den till långloppskörning. Vi har haft att göra. Bara just med tanken var det mycket att fundera ut.
De är inte ensamma om att satsa. Även Blommenhof Racing kommer med ny bil i år.
– Ja, det är många team som satsar.
2017 blev totalt sett inget bra år för Lundius och teamet.
– Det gäller att hålla ihop hela säsongen och inte bara fyra race som vi gjort de två senaste åren.
En motorbrand på Gelleråsen ställde till det 2016. En rejäl avåkning på Kinnekulle i ifjol.
Några stora regelförändringar är det inte. Däremot så blir sjätte och sista deltävlingen på Mantorp i höst även ett riksmästerskap. Då kommer även bilar från två andra långloppsserier till start.
– Kul. Då har man ju ändå något att köra för i sista deltävlingen även om man är borta från serien.
TRK Racing gjorde en kanonsäsong i fjol i sin BMW E30. Teamet som kör i klass 2 (till skillnad från Team 86 och Blommenhof som tillhör klass 3) vann inte bara sin klass, de var även tvåa i totalen (alla klasser tillsammans).
– Att vara tvåa totalt var bra, säger Magnus Nyholm i TRK-teamet.
De fanns också på Sviestad och testade under påsken.
– Vi hade lite problem med bromsarna men har en idé om hur vi ska fixa det, säger Nyholm.
Bilen är densamma som i fjol. Men en hel del uppgraderingar har gjorts, bland annat då bromsarna.
– Det var 14 som körde i klassen i fjol. I år är det bara nio. Men det kommer nog en del som kör några tävlingar men inte hela serien, siar Nyholm.
Att vinna sin klass även i år är redan ett klart uttalat mål för TRK-teamet.
Även teamet Söderbergs personbilar 1 är ett Nyköpingsbaserat team. De kommer till start denna säsongen i Team 86 Seat Leon.