De båda SMK Nyköpingförarna var dock båda nära att sumpa semifinalplatserna. De tog de absolut sista platserna, 11:e och 12:e sedan båda fått problem i kvalet.
– Jag fick punktering i mitt andra heat och fick inte så många poäng då, säger Rasmus Carlsson.
Det var en annan bil i heatet som redan på första varvet snurrade och slog in i bakskärmen och hjulhuset på Rasmus Volvo S40.
– Så jag fick köra i fyra varv med punktering. Tur att jag sedan gjorde ett så bra tredjekval, säger Rasmus Carlsson.
Då tog han starten och körde till sig tredje bästa tid. Det gav de poäng som behövdes för en semifinalplats.
Med sämsta startposition hade han taktiken klar för sig.
– Att ta dem på yttern i första kurvan.
Det visade sig vara givande både i semin (tredjeplats) och finalen (ny tredjeplats).
– I finalen hade jag en bil som låg precis bakom mig hela heatet så det var tajt.
Rasmus Karlsson hade även han problem i kvalet.
– I tredje heatet åkte jag nästan bara på bakbromsar, de tog mycket bättre än de fram. Det var jättesvårt. Man vill ju ha så mycket frambroms som möjligt.
Så till semifinalen flyttade man helt enkelt fram bakbromsarna och satte dem fram.
– Det blev bra mycket bättre, säger Rasmus Karlsson som körde in som trea i det andra semifinalheatet.
– Finalen är inte så mycket att orda om. Jag missade starten. Sedan tycker jag inte att jag hade farten då, säger Rasmus Karlsson som alltså slutade femma.
– Men finalplats i min andra tävling i klassen får man vara nöjd med.
För Lars-Johan Gummsesson blev det ingen semifinalplats den här gången heller.
Däremot gjorde Andreas Holm, SMK Nyköping ett utmärkt kval där han var åtta. I Rasmus Carlssons semifinal var han sedan fyra och därmed utanför finalen.
I 2150-klassen gjorde Rikard Ådén en utmärkt tävling.
Själva tävlingen drog ut på tiden ordentligt på grund av tidtagningsproblem.
– Det blev jäkligt långdraget. Så får det inte gå till på ett SM egentligen. Men datorer lever sitt eget liv, säger Rasmus Carlsson.