TRK Racing ska bli vinnare i långa loppet

Alla är förare, alla är mekaniker. TRK Racing gör sin andra säsong i Mellansvenska långloppsserien. Nyköping/Oxelösundsteamet har målet klart: nu ska man bli topp tre.

Magnus Nyholm, Oskar Leijon, Fredrik Blomqvist, Björn Axelsson och Robert Dahlqvist. Saknas på bilden gör Karl Johansson.

Magnus Nyholm, Oskar Leijon, Fredrik Blomqvist, Björn Axelsson och Robert Dahlqvist. Saknas på bilden gör Karl Johansson.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-05-19 23:00

Under lördagen körs andra deltävlingen i Mellansvenska långloppsserien. Precis som vid den första deltävlingen radar bilarna i de tre olika klasserna upp sig på Mantorp park för åtta timmars åkande.

TRK Racing lyckades trots punktering, trots kopplingsproblem och en hel del annat sluta klasstvåa i premiären.

– Inte mer problem än vanligt, skrattar Magnus Nyholm i teamet. Alla håller med.

Fjolåret, debutåret för teamet, hade de en massa oflyt och problem säsongen igenom som "toppades" med att motorn sprängdes under slutet av sista deltävlingen.

Problem hade de alltså även i premiären. Men nu trotsade de dessa.

– Vi körde upp oss från tredje till andraplatsen trots att vi bara kunde köra på en växel, säger Magnus.

Teamet är stort, hela sex man. Och alla är förare, alla är mekaniker. Man kan undra vem som bestämmer.

– Vi försöker ha någon sorts demokrati, säger Fredrik Blomqvist.

Magnus, Björn, Fredrik och Oskar kommer att vara förare under de åtta timmarna som loppet pågår på lördag. Varje förare sitter i mellan 60 och 70 minuter per gång.

– Man är ganska slut efteråt, konstaterar Björn Axelsson.

Då är ändå Mantorp en skonsammare bana eftersom den har lång raka, Sviestad och Kinnekulle, som är seriens andra banor är betydligt mer kurviga.

– Men Kinnekulle är favoritbanan helt klart, säger Björn.

Klass två, som de tävlar i, har inte riktigt lika motorstarka bilar som klass tre.

– På Mantorp tappar vi ungefär tre sekunder per varv, säger Magnus.

14 bilar finns i klassen i år. De räknar med att det kommer att bli riktigt jämnt.

– Får man problem är man oftast borta, säger Björn.

De missade pallen i klassen förra året. Nu ska det bli ändring.

– Målet är att komma topp tre.

Värsta konkurrenterna är klassens fjolårsvinnare som har det speciella teamnamnet Nyströms Cement. RVG Racing, som vann första deltävlingen i klassen, räknas också som tung konkurrent.

– Men det roliga med den här klassen är att så många kan vinna. Så är det inte i största klassen, säger Björn Axelsson.

[fakta nr="1"]

TRK Racing

Magnus Nyholm

Björn Axelsson

Oskar Leijon

Fredrik Blomqvist

Robert Dahlqvist

Karl Johansson

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!