En hel del skruvande har det blivit under höst och vinter. Men nu är Audi Quattron redo för Svenska Rallyt. Foto:

Rally: På väg in i rampljuset igen

Motor

Bilen är färdigmekad och redo för Svenska Rallyts klassikerdel, har så varit en tid. Men på måndagen fick Janne Pettersson ett nytt akut problem inför fredagens start i de värmländska skogarna: kartläsare Lasse Andersson är sjuk.

– Jag hade ingen aning. Men när jag ringde i dag för att göra upp det sista så berättade han (Lasse) att han låg nedbäddad med 39 graders feber, säger Janne.

Redan i slutet av förra veckan, när vi gjorde upp om intervjutid, ojade sig Janne nästan över att bilen redan var redo och klar. Han tyckte nästan det kändes oroligt, van vid att skruva och greja in i det sista.

Första säsongen med Audi Quattron av årsmodell 1983 blev både upp och ner. Två av fyra tävlingar bröt man, bland annat Midnattssolsrallyt. Där var det dock lika mycket en arrangörsmiss som gjorde att det var slutåkt. Men det blev också ett brons totalt i Riksmästerskapet efter att duon vann sista tävlingen vid Gimmersta i Sörmland.

– Men det blev alldeles för få tävlingar, konstaterar Janne.

Svenska Rallyt körde de i alla fall. Och i mål kom de på sin bästa placering någonsin där, femma. Det var bara det att de var knappt fyra sekunder från fjärdeplatsen. Den sekundstridsförlusten grämde de sig över i flera timmar direkt efter målgång.

– Jag hade ingen koll. Trodde vi hade sekunder till godo och körde nog lite safe, säger Janne.

Det misstaget tänker han inte göra igen i år.

– Nu kommer jag att går runt för att höra vad alla har för tider, säger Janne med ett leende.

Tre av de fyra förarna som var före Janne i fjol i klassikerklassen finns alla på startlinjen. Patrik Sandell är inte med, men i stället har norrmannen Petter Solberg kommit in.

Favorit är som vanligt är Mats Jonsson.

– Klart man vill slå honom. Men man måste vara realist. Han har ju 18 svenska mästerskap. Helt otroligt, säg någon annan som har lika många.

Så nu hoppas Janne bara att Lasse ska hinna bli frisk igen.

Vad gör du annars, har du någon back-up plan?

– Brorsan (Hasse Petterson) är ju med och sköter service. Så jag har sagt åt honom att han får ta ut licensen nu i veckan.

Nu är Hasse Pettersson ingen dålig ersättare. Snarare en van sådan. Han har många säsonger som co-driver bakom sig även om han trappat ner lite de senaste åren.

– Men vi körde en tävling i Kolsva i Mitsubishin i fjol, påpekar Janne.

Att servicen består av två man i stället för tre skulle fungera.

– Men jag hoppas att Lasse kan vara uppe till fredag morgon senast.

En Nissan Sunny som finske rallygiganten Tomi Mäkinen en gång i tiden körde finns nu också i Jannes garage. – Det blir ett sommarprojekt. Den här ska jag utmana bröderna Jakobsson med, säger Janne med ett skratt. Foto:

Janne själv åker upp på onsdag. Under torsdagen var tanken att köra igenom alla åtta specialsträckorna (fyra fredag, fyra lördag).

– Då kan man göra egna noter om man inte tycker arrangörsnoterna är bra.

Någon ny specialsträcka är det i år. Men Janne känner till de flesta sedan tidigare.

På lördag väntar klassikern Vargåsen med publikmagneten och hoppet Colin´s Crest.

– Det är en riktigt rolig sträcka att köra, säger Janne.

Rapporterna inför start talar om riktiga vintervägar med mycket snö. Janne lyser upp ännu mer när det kommer på tal.

– Om det blir det underlaget blir det perfekt. Då är det roligt att köra. Bara det inte blir milt nu.

Läs också

( 4 st )

Läs mer om dessa ämnen

SMK NyköpingSportRallymotorsport
Relaterat