Janne Pettersson har kört rallybil i säkerligen över 20 år. Många gånger, kanske inte lika många som antal år i rallybil dock, har han även följt Svenska Rallyt direkt på plats i Värmlandsskogarna. Att få åka själv har naturligtvis varit en dröm. Nu ska den gå i uppfyllelse.
— Det blir ett äventyr, skrattar Janne och visar upp nyförvärvet, en Golf GTI av något äldre modell. I alla fall om man jämför med den blåa Golfen han annars brakat fram med på rallyvägarna de senaste åren.
— Ja det blir något helt nytt för mig. I den här måste jag koppla ur och växla som i en vanlig bil. I den blåa Golfen slår jag ju bara i växlarna utan att koppla ur, säger Janne och visar inlevelsefullt.
Och det är mer än så som är nytt visar det sig. Janne har egentligen aldrig testkört bilen de nu ska tävla med. Och kartläsaren som kommer att sitta bredvid är också helt ny. Inte bara för Janne. Lasse Andersson, som det handlar om, kommer att göra sin debut som kartläsare i Svenska Rallyt.
— Han är mer nervös än vad jag är, skrattar Janne.
Dessutom just nu i Brasilien med sitt jobb. Men Lasse hinner hem till starten fredag morgon 7 februari uppe i Hagforstrakterna. Nu är inte Lasse någon ny bekantskap för Janne. De har känt varandra i många år. Idén med att köra klassikertävlingar föddes när de tillsammans var och tittade på Midnattssolsrallyt i fjol. På den vägen är det.
— Går det bra nu med bilen och allting är det tänkt att vi ska köra den tävlingen i år.
De har i alla fall provat och testkört tillsammans i vanlig bil.
— Men det var ju i 50. Nu kommer det att gå i hundra.
Det är bara andra året som en historisk del av Svenska Rallyt hänger på den stora tävlingen. Faktum är att Jannes inköpta bil gick premiärrallyt i fjol med en tidigare ägare.
Förarna i den historiska klassen kommer att köra specialsträckorna direkt inpå huvudtävlingen. Man kan säga att de följer huvudtävlingen i spåren de två sista dagarna.
— Vi får väl se om och hur mycket av oss de också kommer att visa i tv.
Förmodligen en hel del. Det finns en hel drös med svenska mästare på startlinjen. Stig Blomqvist behöver inte någon närmare presentation. Han har vunnit Svenska Rallyt sju gånger och blivit världsmästare en gång. Tidigare världsmästare är även norrmannen Petter Solberg, som också kommer att ställa upp i Jannes klass.
Svenska mästare kan även Lars-Ove Olsson, Mikael Wisti, Ola Axelsson och Kenneth Bäcklund titulera sig. Alla kör i Jannes klass.
— Tyvärr har de delat in klasserna efter bilarnas ålder. Det är lite synd, säger Janne.
Petter Solbergs Ford Escort är säkerligen god för 260-270 hästkrafter.
— Jag har 160 i min Golf.
Men att han kommer att vilja göra så bra ifrån sig det bara går gör han ingen hemlighet av. Inför storpublik vill han inte göra bort sig.
— Kan vi bli femma, sexa är det en prestation.