Janne njöt i Svenska rallyt – kick för Gnesta MK-killar

Vargåsen utanför Hagfors är Svenska rallyts allra största publiksträcka. Där slog Vrenaföraren Janne Pettersson till med en superkörning – och han blev tillsammans med nye kartläsaren Lasse Andersson sjua i den historiska klassen.

rallyjanne_1.jpg

rallyjanne_1.jpg

Foto: Fotograf saknas!

Rally2014-02-09 13:45

Jannes nya "veteranbild", en Golf GTI med 160 hästkrafter – och var det enda i SMK Nyköping-ekipaget som hade Svenska rallyt-rutin då den gick samma tävling förra året.

Förhållandena skulle ha kunnat vara betydligt bättre. Värmen gjorde att Svenska rallyts huvuddel, där WRC-bilarna inleder, lämnade ett moddigt spår efter sig. Ett par specialsträckor ströks i Historic-klassen.

– Det gällde att hålla sig i spåret. Hela tiden. Här blir man ju varse hur tufft WRC-förarna tar många kurvor. Vi kan givetvis inte bara bomba på men fick följa med spåret ner i dikesbotten ett par gånger, skrattar Janne.

Det var uppsluppet i början av hemtransporten.

– Det är så jäkla mycket roligare nu när allt har gått bra. Visst, karossen har lite blessyrer men så ska det vara. Alla kör för fullt även i Historic-klassen.

– Vi var snabbaste framhjulsdrivna bil och är så jäkla nöjda med vad vi har presterat, sammanfattar Janne.

Självaste Petter Solberg dominerade stort med ett kraftpaket på över 250 hästkrafter. Det vimlade av mästarförare i olika åldrar.

Lägg till de rejält långa specialsträckorna och det blev till ett kraftprov.

– Jag var helt slut när vi rullade in i Karlstad. 

Den mest klassiska specialsträckan av alla, Vargåsen med publiklyftet Colins crest, kom som näst sista.

– Det är en ruggigt snabb sträcka. Just vid Colins crest slog jag av lite för att inte köra sönder bilden och riskera hela rallyt, men annars gick det på perfekt. Det är en så skön känsla att vi var femma där.

Det skilde bara ynka 18 sekunder upp till SS19-vinnaren – som var Petter Solberg. Sju och en halv minut totalt var det upp till den norska världsföraren.

– Vi börjar redan planera året som kommer. Midnattssolsrallyt ska det bli. Det här var skitkul, säger Janne Pettersson.

I samma rally fick killarna i ett lokalt framtidsekipage upplevelser att ta med sig – som sent inkallade föråkare mellan stora Svenska rallyt och just Historic-gänget. Det handlar om Gnesta MK:s Max Nensén och Lucas Karsson.

– Vi blev kontaktade bara för några veckor sedan eftersom vi har varit föråkare tidigare. Och det är verkligen något som har inspirerat, förklarar Max och Lucas via högtalartelefon just efter att ha avslutat sitt hedersuppdrag på ett bra sätt.

Det är ingen tvekan om vilken specialsträcka som satte djupast spår hos killarna.

– Som föråkare får man ju hålla igen lite. Men det är ändå en riktig upplevelse att närma sig Colins crest och se hur det bara är helt svart med folk.  

Inspiraion var ordet. Och nu ska de byta upp sig när det gäller bil.

– Ja, vi får se vad resurserna räcker till. Men det är meningen att den gamla grupp E-bilden ska bytas till någon trimmad tvåhjulsdriven.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!