Jonna efter not-kraschen: "Tvingades ta mitt tuffaste beslut"

Först rally i Finland, sedan SM-deltävling helgen efter. Mellan tävlingarna tvingades Jonna Eson Brådhe hastigt byta co-driver.
– Han trodde nog inte det skulle gå så fort. Engelskan ställde till det, säger hon.

Jonna Eson Brådhe och senaste co-drivern Erik Gustafsson efter SM-deltävlingen i Värmland.

Jonna Eson Brådhe och senaste co-drivern Erik Gustafsson efter SM-deltävlingen i Värmland.

Foto: Privat

Rally2025-06-02 21:14

På väg hem från den finska mästerskapstävlingen, precis innan teamet skulle rulla på båten hem till Sverige, bröt Jonna Eson Brådhe med sin finske co-driver. Efter bara ett rally.

– Det var ett av mina tuffaste beslut att ta att meddela att han inte kunde följa med. Jag var tvungen att tänka på mig själv. Mitt självförtroende var på botten, säger Jonna Eson Brådhe.

Kommunikationen mellan henne och den finsktalande co-drivern hade hackat under hela det finska rallyt.


Hennes coola design med fotot på sig själv på bilens tak har väckt stor uppmärksamhet: "Många tycker att det är en otroligt häftig idé. De kommer ihåg mig på grund av fotot".
Hennes coola design med fotot på sig själv på bilens tak har väckt stor uppmärksamhet: "Många tycker att det är en otroligt häftig idé. De kommer ihåg mig på grund av fotot".

– Det var engelskan som ställde till det, säger SMK Nyköpingsföraren.

Hon fortsätter:

– Han trodde nog inte att det skulle gå så fort.

Co-drivern hann helt enkelt inte med att leverera noterna på engelska i det tempot som hon körde. Ovanan vid språket var för stor.

Inte blev beslutet enklare av att SM-deltävling i Värmland väntade mindre än en vecka fram.

– Det var inte det lättaste att hitta någon som kunde åka med. Alla var ju i princip upptagna.

Lösningen blev originell. En som skrev in noterna på rekognoseringen, en annan co-driver som sedan satt med henne på tävlingen.

– Erik Gustafsson dök upp en och en halv timme innan tävlingen startade.

Jonna Eson Brådhe var jättenöjd med sin Mitsubishi Mirage både i Finland och Sverige.
Jonna Eson Brådhe var jättenöjd med sin Mitsubishi Mirage både i Finland och Sverige.

Men noter är inte bara att läsas rakt av det någon annan skrivit. Hon och Erik Gustafsson hittade inte något flyt.

– Jag var långt efter, konstaterar Jonna Eson Brådhe efter inledningen.

Men genom att bryta ner rallyt till två sträckor i taget som analyserades och korrigerades med hjälp av noterna och film gick det något bättre sista dagen. De körde upp sig från sjunde till tredje plats i nationella fyrhjulsdrift.

– Med tanke på förutsättningarna blev det bra.Men det blev inte den farten jag vet att jag har.

Men Nävekvarnstjejen fick ändå tillbaka sitt självförtroende. Hon kunde lita på noterna igen.

Vem som kommer att sitta med henne i framtiden återstår att se. Arbete pågår för att lösa detta. Målet är att fortsätta med noter på svenska. Nästa tävling i Finland är inte förrän 11–12 juli.

Christoffer "Chribbe" Haglund är mest Teamchef för GK Doors Team Sweden. Inhoppet i en av teamets fyrhjulsdrivna bilar på SM blev väldigt lyckat.
Christoffer "Chribbe" Haglund är mest Teamchef för GK Doors Team Sweden. Inhoppet i en av teamets fyrhjulsdrivna bilar på SM blev väldigt lyckat.

För SMK Nyköping Christoffer Haglund och hans team GK Doors Team Sweden blev det storslam. Totalseger genom Dennis Rådström i Internationella fyrhjulsdrift, seger för Patrik Flodin i tvåhjulsdrift. Christoffer Haglund själv körde in som totaltrea.

– Polon blev ledig så jag åkte upp och körde. Det trodde jag inte om mig själv, har ju inte åkt på länge, säger han.

SMK Nyköpings Daniel Suvala var trea i standardklassen, Tobias Hult nia i tvåhjulsdrivet.

Vrenakillen Lucas Karlsson var åtta som co-driver till Mads Östberg i EM-rallyt som gick samtidigt.

Christoffer Haglund i sin fyrhjulsdrivna VW Polo.
Christoffer Haglund i sin fyrhjulsdrivna VW Polo.
Andra bra SMK-resultat

Daniel Suvala med Patrik Johansson i högerstolen låg bäst till inför Värmlandstävlingen efter en 3:e plats senast i Älmhult i klassen JSM-Standard. De följde upp det resultatet med ytterligare en 3:e plats i Karlstad. Daniel beskriver det som ett resultat med blandade känslor där de är väldigt nöjda med sin egen prestation samtidigt som bilen fått mycket stryk av de tuffa vägarna. I och med resultatet behåller de sin 3:e plats i den totala ställningen.

Tobias Hult med Viktor Fredriksson (tävlar för Katrineholms MK) tog en 8:e plats i tävlingens största klass, 2wd. På startlinjen stod 50 stycken ekipage med ett lika tufft motstånd som senast i Älmhult. De lyckades hålla uppe farten genom hela tävlingen och åka nära sin egen gräns mot betydligt mer erfaret motstånd. Resultatet innebär ytterligare inkörda SM-poäng vilket placerar dem på en 10:e plats i den totala SM-ställningen i klassen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!