Med en pappa som var rallyintresserad och med ett eget motorintresse är det klart att Pontus Jakobsson sett ett och annat från Gästabudstrofén under sina 21 levnadsår. Även om han inte har något direkt favoritminne att plocka fram.
Men han har aldrig kört det själv. Han har inte ens kört rally innan. Förrän i år.
– Allt föll på plats, förklarar Pontus Jakobsson om sitt byte av sport.
Tidigare är Vrenasonen mest känd från rallycrossbanorna och folkracen.
– Visst gick det väl skapligt, men förra hösten kände jag att jag hade tappat motivationen efter fyra år inom rallycross, säger Pontus Jakobsson.
Då dök chansen upp att han kunde dels sälja sin rallycrossbil och köpa en rätt fräsch Golf.
– Den funkar bra. En potent bil som man kan hänga med i. Den hade gått lite i Lettland innan en svensk kille köpte och gjorde i ordning den och bytte allt. Och jag tänkte, att om jag ändå ska sikta mot junior-SM nästa år är det lika bra att spendera och ha detta på plats på en gång, förklarar Jakobsson.
Och bilen har redan fört honom långt. Till helgens tävling, Gästabudstrofén, är han uppklassad till B-förare.
– Det har gått klart över förväntan. Men det har varit en del barnsjukdomar, så jag har fått bryta tre tävlingar. Men nu som B-förare blir det givetvis tuffare, erkänner Jakobsson.
Han konstaterar att det också går ett tag att byta sport rent mentalt.
– Rallycross är väldigt explosivt med 110 procent på en gång. I rallyn kan jag inte chansa och ha samma fart i kurvorna. Jag behöver lugnet och komma överens med kartläsaren.
Ja, att dessutom förlita sig helt på någon annan under tävlingarna är också nytt. I det här fallet Hasse Pettersson, som tidigare läst åt brodern Janne.
– Jag litar till 100 procent på vad han säger. Det har funkat bra från början, hade jag haft en kartläsare som också varit ny hade det tagit mer tid. Nu kan jag koncentrera mig fullt ut på körningen, säger Jakobsson.
Till helgen kan ha en viss fördel av geografin också.
– Det ska bli kul att köra hemmatävling och dessutom är det ju min första hemmatävling i rally över huvud taget. Sedan går ju några sträckor runt Vrena där jag bor och de vägarna har jag rätt bra koll på.
Hur funkar de vägarna?
– Det är väldigt snabba vägar. Det gäller att våga och det kan vara en fördel att åka bakhjulsdrivet, Volvo till exempel.
Konkurrensen upplever han på förhand som god även om det inte är lika många ekipage med som vanligt.
– Mattias Hallberg från Stockholm blir svår att knäcka i min klass. Andreas Jonsson, Nyköping, har också vunnit en del. Det är nog oss tre det står mellan i klassen, förutspår Jakobsson avslutningsvis.