– Det är egentligen ganska lätt. Stå alltid i innerkurvan aldrig i ytterkurva. Lyssna på funktionärerna och om platsen är avspärrad får man inte ställa sig där, säger tävlingsledaren Hampus Juteryd.
Han kan inte nog poängtera säkerheten. På Svenska rallyt, där det visserligen går lite snabbare, kan specialsträckor stängas av om inte publiken står rätt.
– Det kan vi tvingas till också. Vi har föråkare som kan säga till om publiken står fel och om det blir för farligt, säger han.
Hur långt ifrån vägen ska man stå?
– Med bra marginal. Ju snabbare det går, desto längre ifrån ska man stå, men tio meter är bra.
En del gånger är heller inte innersvängar säkra. Hampus Juteryd beskriver S-kurvor där bilens dragningskraft kan göra att ekipaget kör ut även i en innerkurva.
Kan man gå på vägen för att nå sin plats?
– Ja, gå på vägen så länge som det är möjligt. Till 30 minuter innan start av sträckan kan man göra det. Och när bilarna börjar köra tänk på att hoppa av i en innerkurva. Och hoppa i god tid och inte i sista sekunden. Det går snabbt. Det är bara en minut mellan bilarna. Och har man med sig barnvagn är det viktigt att man är där i tid. Dikena kan vara djupa och det kan vara svårt att få bort en barnvagn från vägen snabbt.
Hampus tycker nästan att det är bättre att man inte plockar med sig något, som cykel och dylikt.
Ni brukar använda er av visselpipor för att varna också?
– Ja, några funktionärer kommer att ha det vid vägbyten, så det är bilens ljud som avgör. Din egen hörsel är det bästa och följ instruktionerna från funktionärerna.
Gästabudstrofén, som är den andra deltävlingen i Svenska rallycupen, bjuder på fem specialsträckor. Allt avslutas med en finsk väg.
– Det betyder att den är bred, fin och har en rolig karaktär med krön och att den svänger mycket. Man kan hitta en fin rytm i sin körning som rallyförare. Den svåraste blir nog ändå specialsträcka tre som blir trixigast och bökigast, säger Hampus Juteryd.
Annars är sträckorna utplacerade lite överallt.
– Vi åker Nyköping runt. Den första är vid Fjällskär, en går mellan Bränn Ekeby och Nävekvarnsvägen, det finns två sträckor vid Ripsa och så en vid Tystberga.
153 förare hade anmält sig till tävlingen under torsdagen.
– Det är en helt okej siffra. Det blir precis lagom i startantal. Det tar ett tag innan alla tar sig i mål.
Många lokala förare kommer till start, runt 20 stycken. Störst favoritstämpel har dock "Chribbe" Haglund i den fyrhjulsdrivna klassen samt Hampus Jacobsson i tvåhjulsdrivet.
– Men Hampus har inte inlett säsongen som han avslutade den förra. Han har inte åkt så mycket bil ännu, men vi hoppas att han kommer tillbaka och är med i toppen nu.
Hampus Juteryd räknar även upp unga talangen Lukas Karlsson i Suzuki cup och i VOC-klassen finns Daniel Suvala och Andreas Hultström.
– Det finns toppkandidater i alla klasser från SMK Nyköping, säger han leende.