– Det är jättekul, men just nu är jätte jetlaggad – igen, säger Calle Carlberg när SN får tag i honom på Roms flygplats.
Om en timme ska han sitta i sin ordinarie bil för att göra sig klar inför den fjärde EM-tävlingen.
– Det blir lite häftigt. Första delsträckan är runt Colosseum. Den blir inte så lång, bara en kilometer, men det är grymt häftigt. Sen kommer resten av tävlingen genomföras utanför stan, på asfalt. Det blir lite bergsvägar så det svänger mycket. Längsta sträckan är 3,5 mil så den kommer att bli en utmaning.
Det går snabbt för junioren Carlberg, på många sätt. Han toppar juniorklassen i EM efter att bara noterat en andraplats så här långt, resten är vinster.
Men helgens tävling Rally Baie Des Chaleurs i provinsen Quebec, var lite extra. Inte nog med att han och pappa Torbjörn, som är kartläsare vann den tvåhjulsdrivna klassen, de vann totalt också. Inget någon räknat med.
– Det ska inte gå att göra egentligen. Min tanke var att placera oss på topp-fem möjligtvis.
Hur gör du för att tagga till inför den här tävlingen?
– Det är bara att ladda om. Lite energidryck och så försökte jag att gå över till europeisk tid redan i måndags. Och så är det den här värmeböljan vi har framför oss. De varnar för 40 grader. Det blir en utmaning.
Under Kanadaäventyret hade han problem med jetlagen, i varje fall första tävlingsdagen.
– Då var jag inte med i huvudet hela dagen. Det gick bra när jag körde, då gick jag på adrenalin. Det var under transporterna, då adrenalinet försvann, då kände man verkligen av den.
Calle Carlberg är egentligen fabriksförare åt Opel, men fick nu köra Peugeot precis som i den amerikanska tävlingen han vann i våras. Och direktiven var enkla: "Gasa!"
– Då skulle vi visa hur vi stod oss, inte göra misstag eller åka av, men nu sa de att de ville se en ökning Och det blev ännu bättre.
Och far- och sonteamet gjorde inga misstag under de 14 specialsträckorna.
– Jag funderade om det var värt att åka till Kanada, att riskera att sabba EM-säsongen, men när man får en sådan här styrning så kan det betyda så mycket för framtiden om jag kan visa att jag kan leverera. Cheferna i Stellantis vill ju se om jag kan hantera jetlagen för om man ska bli en proffschaufför i VM så är det en vecka i Chile och så åker man till Finland och kanske Japan veckan efter, det är en utmaning, säger han och fortsätter.
– Rallysporten är extremt dyr, det kostar enorma summor och på den här nivån handlar det om miljoner. 95 procent av jobbet handlar om att få ihop pengar. Jaga sponsorer, fixa ihop en budget, bara fem procent är att köra bil.
SM nästa år, om SMK Nyköping tackar ja till arrangemanget, blir kanske första tillfället för Nyköpingspubliken att se rallystjärnan.
– Vi får se, men det är en pengafråga. SM kostar pengar också och de kanske man lägger på EM i stället.
Nu väntar alltså några svettiga dagar i Italien.
Hur klarar man hettan?
– Det är jättetufft. Men vi har camelbacks så man kan dricka under hela tävlingen och så ska vi köpa kylsprej så att man kan kyla ned understället. Man måste ha mycket kläder på sig och balaklava och handskar. Det blir enormt varmt när man kör och däremellan får man hälla vatten över sig för att kyla ned sig.
Du måste gå ned i vikt?
– Ja, man tappar nog en del. Jag borde egentligen kolla det, vikten före och efter.