Från tvåhjulsdrivet till fyrhjulsdrivet på några månader, men klass- och bilbytet bekymrar inte Christoffer, som placerar sig i toppen av resultatlistan gång efter gång. Han vann Himmelstalundsrallyt för några veckor sedan och kom trea på Gotland. I lördags blev det vinst igen.

– Vi åker jämnt på alla sträckorna, ingen berg- och dalbanekörning utan håller en jämn fart och sista sträckan vann vi ju.

Då hade han dessförinnan kört rakt fram i ett vägbyte och varit tvungen att backa tillbaka.

Artikelbild

| Christoffer Haglund har ny bil och ny kartläsare, men ändå verkar allt stämma perfekt så här i inledningen av säsongen.

– Då må du tro att hornen kom fram, säger han och skrattar.

Fyra mil och fyra sträckor väntade de 200 startande i cupstarten. Snabbast på förstasträckan var Jimmy Olsson med Christoffer 6,4 sekunder efter, in som trea kom Stig Andervang. På specialsträcka två hittade Andervang bäst tempo och han tog hem den. Inför sista sträckan låg sedan Christoffer och co-driver Jens Jakobsson på en andra plats bakom just Andervangn men en kanontid där och han tog hem hela klassen.

– Vi har ju knappt hunnit träna något tillsammans. I Bergslagsrallyt körde vi bara en sträcka eftersom vi var sjuka. Jag spydde precis innan start och Jens hade spytt under hela natten så det gick helt enkelt inte. Och de andra tävlingarna ställdes in på grund av det milda vädret.

Christoffer Haglund körde tvåhjulsdrivet ifjol, men testade en fyrhjulsdriven Mitsubishi och fick som han säger "blodad tand".

– Jag sålde alla mina leksaker för att köpa en riktig fyrhjulsdriven bil, berättar Christoffer.

Pengarna räckte till en Ford Fiesta och det verkar ha varit ett kanonköp. Lägg därtill att han numera har Jens bredvid sig i högersätet.

– Min andra co-driver, Patrik, kommer att vara borta mycket i år eftersom hans sambo ska föda barn så i stället för att byta mitt under säsongen så tyckte jag att det var bäst att göra bytet på direkten. Och vi klickar verkligen.

Nu väntar ny SM-start i Älmhult om två och en halv vecka.

SMK Nyköping noterade fler pallplatser under Götenerundan. I den största klassen, trimmat A förare 2wd, blev det Nyköpingsseger genom Hampus Jakobsson tillsammans med broder Pontus i högerstolen. De ledde klassen från första sträckan och höll ett högt tempo tävlingen igenom. De vann för övrigt tre av fyra sträckor.

Även i vocmekonomen/grupp blev det Nyköpingsseger genom Andreas Hultström med Tom Törngren vid sidan om sig. En snabb första sträcka lade grunden till den första platsen.

Peter Johansson och Hasse Petersson lyckades även de ta en pallplats i appedix K klassen där de slutade på en tredje plats.