Tuff färd i en liten båt

Det var en skön Oskarshamnsbesättning med en liten båt som var först att kliva upp på bryggan i Oxelösund. Men blev ganska snart klart att titeln försvaras av en gammal H15-båt med Fredrik Wallenberg som skeppare.

Foto: Fotograf saknas!

SEGLING2014-05-30 20:09

Det blev lugna vindar och solen tittade fram i avslutningen av annars tuffa kappseglingen Seapilot 2Star. Men innan dess var det tufft väder – hela tiden. Det bröts några master och en del av de över 100 startande fick bryta längs banan i ruskvädret.

Skepparen Sandor Moldovan förklarar med ett snett leende att han aldrig har brutit under sina fem Östersjömaror, numera Seapilot 2Star. Ute på banan sågs nästan hela tiden deras båt först i GPS-rapporteringen.

– Vi låg först i spåret efter 35 meter. Det har gått bra hela vägen utom när vi hamnade i en "vindskugga" vid Blå ljungfrun. Där tappade vi massor med tid, säger han.

Den gemytliga OSS-duon Sandor Moldovan och gasten Stefan Eneman ledde även totalt i hemmahamnen Oskarshamn efter tävlingens andra pitstop och var också först i Oxelösund. Omräkningssystemet blev extra krångligt i år.

– De andra kommer snabbt bakifrån, säger Moldovan luttrat efter att ha lagt till i Oxelösunds gästhamn redan vid 14.30-tiden på fredagen.

Och visst fick han rätt. Snart nog kom fjolårsvinnaren Refanut, en gammal H15-båt med Fredrik Wallenberg och Gustaf Dyrssén från KSSS, glidande mot målpontonen utanför OxSS-stugan på Femöre. De kunde fira en ny seger på fredagskvällen.

När det gäller lokala seglare fanns det en gammal oxelösundare på Mithril i form av skepparen Henrik Borg. Två OxSS-båtar kom in strax innan plats 30, närmare bestämt Kenneth Karlsson och Hans Johansson samt besättningen med Urban Lagerström och Lars Jännebring

Oskarshamnskillarnas lilla Dominant 95-båt sjönk tillbaka en bit i totalen. Duon hade seglat strålande efter att ha dragit lite nytta av tidig start i ruskvädret blev det många timmar med regnet och kalla vindar piskande i kinderna.

– Ja, det är mycket talande att båten heter Eländet när man ska beskriva den här seglatsen, skrattar Sandor.

Det blev till att ösa en del vatten, men förutom det där tvärstoppet vid Blå jungfrun tuffade det på bra.

– Ja, och vädret tänker man inte på. Ofta låg vi ju bara någon halv knop långsammare än de största båtarna. Vi tänkte ett tag gå längre in efter Oskarshamn – men verkar ha valt rätt spår långt ut, säger Sandor.

Seapilot 2Star handlar mycket om att hitta ett bra samarbete mellan två seglare under de senaste åren ofta extremt tuffa förhållanden. Moldovan delegerade tidvis hela ansvaret till sin medseglare – som nästan var lika mycket skeppare.

– Visst är vi trötta nu, men vi fullföljde vår taktik med att hela tiden byta efter en timme och egentligen bara vara en uppe på däck åt gången, det funkade jättebra, säger Stefan Eneman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!