De är taggade inför allsvenskan

Griparnas nye lagledare Anders Fröjd är nöjd med förarmaterialet, men det är med sänkt snittak klurigt att få ihop klockrena uppställningar. Inställningen hos två av nyförvärven, Sebastian Aldén och Aaron Summers, är det absolut inget fel på.

Foto: Fotograf saknas!

Speedway2016-03-15 22:18

Efter påskhelgen öppnar oväntat transferfönstret igen.

– Truppen har ett par förare som har snitt som känns lite fel för lagbygget. Vi skulle egentligen behöva byta ut någon förare, men säsongen är lång och en bra förstauppställning kan också växa fram ur den trupp som vi redan har, sa Griparnas nye lagledare Anders Fröjd vid första förarsamlingen.

Under tisdagen var Griparnas ordförande Percy Lundkvist inte inne på att det skulle bli någon förändring.

– Nej, vi är jättenöjda med den trupp vi har så jag ser i dagsläget ingen anledning till varför vi skulle vilja byta ut någon. Fast det är klart att allt kan hända nu när förarna börjar köra testtävlingar och seriespeedway i andra länder.

Västervik kan tjäna mest på att fönstret öppnar. De två mest givna förarna i Griparnas lagbygge är polske härföraren Tomasz Gapinski samt unge 0,5-snittaren Filip Hjelmland. Men ska man plocka fram den på papperet viktigaste så är det att Sebastian Aldén med sina 1,615 i snitt får till den comeback som han vill.

– Det var väl många orsaker till att jag tappade suget för speedwaysporten. När betalningar uteblir och det känns tungt att köra. Men nu är det tillbaka och jag tycker att jag har rätt bra koll på materialet, säger Avestakillen Sebastian Aldén, som innan karriären hamnade mer eller mindre på is 2014 och 2015 var en viktig, stabil förare i bland annat Masarna och Hammarby.

Efter att ha gjort några sporadiska ser han fram emot att få göra en hel säsong där det är Griparna i allsvenskan och Berwick Bandits i England som gäller.

– Det är mitt gamla lag i England. Jag har helt klart fått tillbaka suget så jag är heltaggad inför säsongerna både med Berwick och Griparna.

Ironiskt nog gillar han egentligen lite längre ovaler än de i England i Nyköping.

– Ja, medellånga är väl egentligen där jag trivs bäst. Banan i Nyköping är ganska speciell, men jag har av någon anledning nästan alltid kört bra där.

Fysiskt ska det inte vara några problem. Medan vissa förare skruvade lite på sig inför löptestet vid förarträffen gillar Sebastian att springa långt. Minst sagt.

– Ja, löpning är ett av mina stora intressen. Jag springer ofta sju–åtta mil i veckan och har även testat maraton.

Då måste du vara en av Speedwaysveriges bäst tränade förare?

– Nja, det vet jag inte. Jag skulle behöva bli lite starkare. Men det är så tråkigt att gå på gym. Jag gillar att vara ute och springa och då gör jag det i stället – och det brukar gå bra ändå.

Aaron Summers var förra säsongens blixtvärvning när han efter att dessutom ha fastnat på E4 slängdes in i den allsvenska semifinalen mot Vargarna på Kråkvilan.

– Usch ja, det var ingen rolig match. Men jag har ju hunnit köra på banan i Nyköping. Det känns riktigt bra och det är riktigt inspirerande för mig att äntligen vara en del i ett svenskt lag.

I Lakeside Hammers har han kört med Andreas Jonsson och Kim Nilsson och varit en viktig och stabil lagförare, men i allsvenskan har han snittet emot sig.

– Det är märkligt högt, men det känns bra nu när man får träffa de andra i Griparna och jag kan bara göra mitt bästa när jag får chansen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!