Griparnas storstjÀrna kan bli fast i Polen

Polska ligan krÀver att Peter Ljung stannar i landet hela sÀsongen. DÀrmed kan Griparna tappa sin bÀrande allsvenska storstjÀrna.

Peter Ljung har hamnat i en rĂ€vsax. Den peningstinna polska ligan krĂ€ver att alla förare bor kvar i landet hela sĂ€songen. Vetlandas – och Griparnas – sĂ„ bĂ€rande förare stĂ„r inför ett svĂ„rt dilemma.

Peter Ljung har hamnat i en rĂ€vsax. Den peningstinna polska ligan krĂ€ver att alla förare bor kvar i landet hela sĂ€songen. Vetlandas – och Griparnas – sĂ„ bĂ€rande förare stĂ„r inför ett svĂ„rt dilemma.

Foto: Jens Alvin

Speedway2020-04-29 15:26

Speedwayproffsen har det verkligen inte lĂ€tt just nu. Kravet att bo kvar i Polen kĂ€nns vĂ€ldigt tufft, bĂ„de för det sociala och sportsliga. Samtidigt startar elitserien förvisso tidigast 2 juni men senast 11 augusti. 

– Nej, det Ă€r verkligen inte lĂ€tt – en vĂ€ldigt konstig situation och balansgĂ„ng. Om jag vĂ€ljer att Ă„ka Polen och bo dĂ€r har jag ju brĂ€nt mina skepp hĂ€r i Sverige, sĂ€ger Peter Ljung till SN-sporten. 

CoronavÄren stÀller verkligen hela tillvaron pÄ sin spets Àven för professionella idrottare.

– Samtidigt fick jag bara nĂ„gra dagar pĂ„ mig att i alla fall hinta om hur jag ska göra; mer eller mindre redan pĂ„ onsdagskvĂ€llen. Det kĂ€nns jĂ€vligt underligt. Det Ă€r ju i Sverige som jag bor med min familj och elitserien min moderliga – men Ă„ andra sidan kan det ju bli sĂ„ att man offrar polska ligan för en svensk sĂ€song som kanske inte blir av.

Peter Ljung hade tidigt koll pÄ allt material inför sÀsongen.

– Ja, för fan, allt nybyggt var klart redan i slutet av oktober. Jag vill helst testa nĂ€r jag fortfarande Ă€r i god Ă„kform, sĂ„ alla grejor Ă€r helt förberedda. HĂ€lften finns i Polen, dĂ€r jag har min mekanikerbas, och hĂ€lften i Sverige.

Griparnas lagledare Mats Boström har byggt hela laget kring heatledarna Peter Ljung och Kim Nilsson, som i sin tur Àr kontrakterad för polska andraligan.

 â€“ Jag har inte pratat med Ljung efter den polska ligans nya krav kom ut. Klart Ă€r att det kommer att fattas förare om grĂ€nserna Ă€r stĂ€ngda. Det kan ju bli aktuellt med femmannalag eller sexmannalag dĂ„ de allsvenska klubbarna inte har folk, sĂ€ger Griparnas Ă„terkommande lagledare Mats Boström.

De allsvenska klubbarna fick till en början vÀldigt fÄ besked, men har nu ordnat en egen kontaktgrupp.

– Vi har tre olika alternativ. OM vi kommer i gĂ„ng. Vi vet ju fortfarande inte om det gĂ„r att komma till start alls, men det vore vĂ€ldigt illa för sporten om hela sĂ€songen ryker. 

Hur ser alternativen ut?

– Det Ă€r sĂ„ mycket som spelar in och just nu vet vi ju ingenting om framtida restriktioner sĂ„ vi vill inte gĂ„ ut med detaljer som antal omgĂ„ngar och sĂ„dant. Sedan Ă€r ingen klubb i nĂ€rheten av budgeten just nu. Vi skrev flera avtal nĂ€r vi fick tillbaka John (Lindman) – som Nyköpingskille bara SKA han ju köra i Griparna – och Kim (Nilsson) som ju startade sin karriĂ€r hĂ€r. Men nĂ€r sponsorerna började permittera folk tog det tvĂ€rstopp.

Det finns i alla fall en samstÀmmighet hos de allsvenska klubbarna.

 â€“ Absolut, alls klubbar Ă€r överens om att man vill komma i gĂ„ng sĂ„ snart som möjligt – men i allsvenskan Ă€r det ju helt otĂ€nkbart att köra utan publik. Vi har plan A, B och C. Konkreta planer. Och vi hĂ„ller oss uppdaterade, sĂ„ mycket som det gĂ„r. 

Under tiden jobbas det pĂ„ med den delvis nya Svanstabanan: 

– Vi rev upp hela banan. Nu hĂ„ller Janne Bruhn pĂ„ och jobbar med vĂ€ghyvel och trycker ner materialet. Regnet var vĂ€lkommet och sĂ„ har vi vattnat mycket. Vi Ă€r tio–femton man som har hur mycket jobb som helst, bara ekonomin begrĂ€nsar.

Ironiskt nog kÀndes Ärets allsvenska lagbygge pÄ mÄnga olika sÀtt Àr i fara rejÀlt bra för ÄtervÀndande Boström.

– HelrĂ€tt! John och Kim Ă€r ju föredömen med bĂ„de livsstil och fystrĂ€ning. Kim Ă€r ett föredöme pĂ„ sĂ„ mĂ„nga sĂ€tt för att vara elitförare. Sedan har de mycket kontakter i stan och kan dra ytterligare nĂ„gra hundra till matcherna. Ljung har jag alltid velat ha till mina lag, i Ă„r stĂ€mde det med snitt och allt.

Griparnas bÀrande förare

Peter Ljung, den förare som har kört in flest poÀng de senaste Ären i allsvenskan.

Kim Nilsson, Äterkommer efter en tid i Vargarna och Àr tvÄa pÄ samma lista.

Anton Karlsson, juniorlandslagsman som nu har lĂ€rt sig Svanstaovalen. 

John Lindman, frejdigt körande Nyköpingsförare som Àr tillbaka och tror pÄ bra Är.

Philip Hellström BÀngs, tog för sig redan första seniorsÀsongen pÄ 500-kubikare.

Noel Wahlqvist, VM-trea frĂ„n i fjol pĂ„ 250-kubikare â€“ fyller 16 Ă„r och gĂ„r i BĂ€ngs fotspĂ„r. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!