Speedwayproffsen har det verkligen inte lÀtt just nu. Kravet att bo kvar i Polen kÀnns vÀldigt tufft, bÄde för det sociala och sportsliga. Samtidigt startar elitserien förvisso tidigast 2 juni men senast 11 augusti.
â Nej, det Ă€r verkligen inte lĂ€tt â en vĂ€ldigt konstig situation och balansgĂ„ng. Om jag vĂ€ljer att Ă„ka Polen och bo dĂ€r har jag ju brĂ€nt mina skepp hĂ€r i Sverige, sĂ€ger Peter Ljung till SN-sporten.
CoronavÄren stÀller verkligen hela tillvaron pÄ sin spets Àven för professionella idrottare.
â Samtidigt fick jag bara nĂ„gra dagar pĂ„ mig att i alla fall hinta om hur jag ska göra; mer eller mindre redan pĂ„ onsdagskvĂ€llen. Det kĂ€nns jĂ€vligt underligt. Det Ă€r ju i Sverige som jag bor med min familj och elitserien min moderliga â men Ă„ andra sidan kan det ju bli sĂ„ att man offrar polska ligan för en svensk sĂ€song som kanske inte blir av.
Peter Ljung hade tidigt koll pÄ allt material inför sÀsongen.
â Ja, för fan, allt nybyggt var klart redan i slutet av oktober. Jag vill helst testa nĂ€r jag fortfarande Ă€r i god Ă„kform, sĂ„ alla grejor Ă€r helt förberedda. HĂ€lften finns i Polen, dĂ€r jag har min mekanikerbas, och hĂ€lften i Sverige.
Griparnas lagledare Mats Boström har byggt hela laget kring heatledarna Peter Ljung och Kim Nilsson, som i sin tur Àr kontrakterad för polska andraligan.
â Jag har inte pratat med Ljung efter den polska ligans nya krav kom ut. Klart Ă€r att det kommer att fattas förare om grĂ€nserna Ă€r stĂ€ngda. Det kan ju bli aktuellt med femmannalag eller sexmannalag dĂ„ de allsvenska klubbarna inte har folk, sĂ€ger Griparnas Ă„terkommande lagledare Mats Boström.
De allsvenska klubbarna fick till en början vÀldigt fÄ besked, men har nu ordnat en egen kontaktgrupp.
â Vi har tre olika alternativ. OM vi kommer i gĂ„ng. Vi vet ju fortfarande inte om det gĂ„r att komma till start alls, men det vore vĂ€ldigt illa för sporten om hela sĂ€songen ryker.
Hur ser alternativen ut?
â Det Ă€r sĂ„ mycket som spelar in och just nu vet vi ju ingenting om framtida restriktioner sĂ„ vi vill inte gĂ„ ut med detaljer som antal omgĂ„ngar och sĂ„dant. Sedan Ă€r ingen klubb i nĂ€rheten av budgeten just nu. Vi skrev flera avtal nĂ€r vi fick tillbaka John (Lindman) â som Nyköpingskille bara SKA han ju köra i Griparna â och Kim (Nilsson) som ju startade sin karriĂ€r hĂ€r. Men nĂ€r sponsorerna började permittera folk tog det tvĂ€rstopp.
Det finns i alla fall en samstÀmmighet hos de allsvenska klubbarna.
â Absolut, alls klubbar Ă€r överens om att man vill komma i gĂ„ng sĂ„ snart som möjligt â men i allsvenskan Ă€r det ju helt otĂ€nkbart att köra utan publik. Vi har plan A, B och C. Konkreta planer. Och vi hĂ„ller oss uppdaterade, sĂ„ mycket som det gĂ„r.
Under tiden jobbas det pÄ med den delvis nya Svanstabanan:
â Vi rev upp hela banan. Nu hĂ„ller Janne Bruhn pĂ„ och jobbar med vĂ€ghyvel och trycker ner materialet. Regnet var vĂ€lkommet och sĂ„ har vi vattnat mycket. Vi Ă€r tioâfemton man som har hur mycket jobb som helst, bara ekonomin begrĂ€nsar.
Ironiskt nog kÀndes Ärets allsvenska lagbygge pÄ mÄnga olika sÀtt Àr i fara rejÀlt bra för ÄtervÀndande Boström.
â HelrĂ€tt! John och Kim Ă€r ju föredömen med bĂ„de livsstil och fystrĂ€ning. Kim Ă€r ett föredöme pĂ„ sĂ„ mĂ„nga sĂ€tt för att vara elitförare. Sedan har de mycket kontakter i stan och kan dra ytterligare nĂ„gra hundra till matcherna. Ljung har jag alltid velat ha till mina lag, i Ă„r stĂ€mde det med snitt och allt.