Claus Vissing ville hemskt gärna köra för Griparna – och därmed gick det snabbt att komma överens.
– Det var ungefär som med Gapinski. Det var inget snack när vi skickade kontraktsförslaget. Det känns skönt att ha fått in förare som kommer för att de VILL köra just för oss och inte bara för pengarna, säger Griparnas ordförande Percy Lundkvist.
Därmed återstår det en plats att fylla. Den ser ut att bli antingen Kauko Nieminen eller en förare utifrån med lite lägre snitt än finländaren.
– Sedan har vi skickar kontraktsförslag till en 0,5-snittare, berättar Percy.
Låt oss återkomma till snittdjungeln när truppen är spikad. Inför förra säsongen skulle Claus Vissing haft över 2,3 i ingångssnitt. Nu är plötsligt det preliminära ingångssnittet nere på 2,0 – även det lite högt med der sänkta snittaket.
Klart är att Vissing ser fram emot säsongen.
– När jag körde i Sverige senast för några år sedan slutade säsongen i förtid efter en skada. I år startade den ju aldrig efter en löjlig skada som blev segsliten, konstaterar Claus Vissing.
– Nu är jag riktigt jäkla sugen på att visa vad jag kan i Sverige, utbrister dansken.
Knäskadan visade sig till sist kräva operation för att Claus skulle bli helt återställd.
– För tre veckor sedan fick jag operationstid. Det känns så skönt att kunna ta sikte på säsongen 2016 och redan nu veta att jag kommer att vara helt 100 fysiskt sett när den startar.
Vissing var etta och tvåa på inbjudningstävlingar på Svanstaovalen.
– Jag har hört att många har svårt att komma in i den, men jag tycker att Griparna har en skön hemmaarena med en skön bana. Visst, ovalen är lite kort och det skiljer lite i doseringen av kurvorna, men jag gillar den skarpt, säger Vissing.
Hur frustrerande var det att inte få köra en enda seriematch efter succén på testtävlingarna?
– Det är klart att jag var besviken i början. Men nu är det bara att blicka framåt som gäller. Jag menar, det är speedway. Skador inträffar, Det är bara att acceptera och köra vidare.
Det blir inte direkt någon lightsäsong:
– Jag har just nu förutom kontraktet med Griparna även kontrakt i Danmark, Polen och lite körningar i Tyskland. Sedan hoppas jag även på England.
Det låter nästan obegripligt att orka med, är det inte nått som krockar med allsvenskan?
– Nej, det bästa med allsvenskan är att den körs på torsdagar. I Danmark kör vi onsdagar eller fredagar – och kommer att använda exakt samma cykelmaterial till matcherna i Griparna. De andra ligorna är mest på helgerna. Det går att kombinera. Resorna var, speciellt i början, väldigt jobbiga men jag har accepterat att de ingår i jobbet.