Kapten Ljung tillbaka i Griparna mot Vargarna

Det är en rekordtät start av säsongen för Griparna. Nyköpingslaget har redan på måndagen en av årets höjdare: Vargarna hemma. Då passar det bra att kaptenen och landslagsföraren Peter Ljung är tillbaka i laget.

Griparnas kapten Peter Ljung har börjat säsongen bättre än den förra – då han som vanligt var allsvenskans bästa förare.

Griparnas kapten Peter Ljung har börjat säsongen bättre än den förra – då han som vanligt var allsvenskans bästa förare.

Foto: Jens Alvin

Speedway2019-05-18 11:00

– Det är jättekul att den allsvenska hemmasäsongen bränner igång med en sådan här het match. Direkt. Vargarna har ett jättebra lag i år så där kommer vi få köra bra om vi ska vinna, säger Peter Ljung, som är på väg ner till Polen för en uppskjuten match när SN-sporten ringer upp.

Känns det som att Vargarna är laget att slå om vi ska upprepa förra årets seger i grundserien?

– Jo, det ligger mycket i det. Så kommer det säkert att bli. Vargarna har ju förutom ett starkt lag även fördelen med deras hemmabana som är avig att köra på för de flesta gästande förare.

Nu ska väl er nye tyska förare, Dominik Möser, vara bra på just korta och aviga banor?

– Jo, men det är ändå en del att lära sig, både när det gäller att köra i Nyköping och Norrköping. Vi får se hur han klarar sig på måndag till att börja med. Bra att han får testa banan så får han ta det från där.

Oliver Berntzon kommer inte kunna köra på måndag, av samma anledning som Ljung missade fredagskvällens premiär. Ljung har tidig lördagsmatiné med sitt Lokomotive Daugavpils. "Vispen" har också match i Polen, men på söndagskvällen. Då det blir tajt att hinna. Nu när ändå just Dominik Möser och den polske föraren Marcin Nowak, som körde några matcher i Griparna redan förra säsongen, finns på plats var den enklaste lösningen att bar göra en rockad mellan de bägge svenska heatledarna med högst snitt.

– Jag är ingen större fan av den nya allsvenska seriesystemet när vi fick ge upp de fasta torsdagarna och det i stället kan bli match när som helst. Det har blivit svårt för mig att planera, säger Ljung.

I och med att Vispen höjde sitt snitt med nästan en hel poäng under sin bästa säsong i karriären har Griparna inte längre det där övertaget på papperet som Nyköpingslaget hade i de flesta matcher förra året där man lite snöpligt stod för den enda plumpen – med Ljung borta för hjärnskakning – i den första finalen mot Piraterna.

– Jag tycker ändå att det var jätteroligt att Griparna behöll Berntzon och har skapat ett intressant lag med några rutinerade men också at man verkligen tror på flera talangfulla unga svenska förare.

Anton Karlsson och Emil Millberg är redan färdiga juniorlandslagsförare. Philip Hellström-Bängs, som just fyllt 16 år, från lilla Krylbo beskrivs som en av världens största talanger i det åldersspannet.

– Det ska verkligen bli skitkul att köra med Bängs. Det är just sådana här chanser i en bra allsvensk klubb som en talangfull 16-åring behöver.

Sverige vann första rundan av Speedway of Nations i tyska Landshut, mycket tack vare att Fredrik Lindgren körde fullt men Peter Ljung kom in i det och med två tvåor de avslutande bägge heaten höll Sverige favoriten Polen bakom sig.

Ljung har kört bra i polska Daugavpils.

– Laget är inte något av ligans bästa, men jag tycker att det har stämt skitbra för mig och vi har lyckats vinna två av fyra matcher – vilket vi får vara nöjda med.

Bra fart i elitserien också, även om ett stopp och en vurpa i Hallstavik satte ner poängskörden.

– I övrigt har jag nästan inte tappat några poäng så åkmässigt känns den här säsongsstarten i elitserien bättre än förra året.

Bara blåmärken efter vurpan?

– Inte ens det. Jag vet inte om jag har klarat mig så lindrigt undan från en sådan vurpa någon gång...

Ljung har skruvat väldigt mycket i garaget i Vetlanda den här vintern.

– Ja, det gör jag alltid, men i år är det ganska mycket nytt. Lite secrets faktiskt som jag inte kan berätta om i detalj eftersom jag har jobbat fram det själv. Men jag kan väl säga att jag brukar tänka bredare än bara speedway. De största innovationerna inom motorcykelsport kommer sällan från speedwayen som ju minst sagt har begränsade resurser jämfört med sporter som rodracing – där en cykel kan kosta 12 miljoner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!