Nyköpingsklubbens nye, namnkunnige lagledare kommenderade ut gänget på Rosvallahallens löparbanor för att fystestas.
– Speciellt för många av Griparnas yngre, formbara förare tror jag mycket på det här. Jag har bra erfarenhet från juniorlandslaget med de här testerna, säger Fröjd.
Nyförvärvet från Avesta, Sebastian Aldén, är numera en hängiven löpare och ler inför det som väntar. Och det finns andra som kör seriös konditionsträning.
– Mm, sedan är det ju många killar som behöver träna också, säger Fröjd utan omsvep.
Direktiven hur testerna ska gå till är raka och tydliga. Fröjd använder en modell som Frölunda Indians fystränare Pär Edlund har tagit fram just för speedwayförare.
– Det mäter främst återhämtningen efter ett uttag på en minut med cirka 150–160 i puls, som motsvarar det normala i ett speedwayheat. Speciellt när det blir toppningar med dubbelheat blir den här återhämtningsförmågan väldigt viktig.
Hur står det till med organiserade fystester i Sveriges elitklubbar?
– Förarna får sköta det helt själva och bedöms bara efter hur många poäng de kör in. Det är det systemet som vi måste få bort i svensk speedway, säger Fröjd.
Han vill ha in flera och mer vältränade svenska förare i lagen i elitserien och allsvenskan för att på det sättet höja nivån.
– Det är oftast billigare och drar mera publik. Jag skulle vilja ha fler sådana här "läger" där man testar förarna kontinuerligt. Det skulle kunna vara lagom med en sådan här dag i månaden. Men det är ju också en ekonomifråga; de här killarna kör ju inte bara för Griparna.
Han gillar att både Jari Mäkinen har åkt från Tammerfors och Aaron Summers från England för att vara med på lagets första sammankomst.
Det här återhämtningstestet på löparbanorna bara var första delen av en hel teambuildingdag.
– Det är starkt och visar på bra inställning. Mäkinen är skadad och har just tagit ut några spikar i foten men kom ändå för att träffa resten av laget. Summers tog med sig alla sina grejor från Lakeside en gång för att bara visa upp sig på en öppen träning i Lejonen. Han är seriös och vill ju mycket.
Anders Fröjd hade redan juniorlandslaget och Lejonen
i elitserien när Griparnas Fredrik Edberg, som är långtidsavstängd i rollen som lagledare, ringde och frågade om han ville hoppa in hos Griparna.
– Jag sa först spontant att tiden inte räcker till, men eftersom det just var Fredrik som frågade och vi är goda vänner sedan gammalt så tänkte jag om.
Det var inte lika glatt i Griparnas depå när Lejonen hösten 2014 plötsligt körde riders replacement för långbanespecialisten David Ruud – trivs inte alls på Svansta – trots att han dominerade kvällen innan i Gislaved.
– Men jag sa precis som det var redan då. Ruud ringde mig på morgonen och meddelade att han hade ryggskott och jag sa till honom att han var tvungen att skaffa läkarintyg.
Kan det inte bli för mycket speedway till och med för dig under en vanlig vecka i vår?
– Det är klart att frågar du min fru så tycker hon nog det, ler Fröjd.
– Men torsdagarna var lediga för min del; kan förarna dubblera så kan ju jag göra det...