• Fem värmepass hade Anette Siljelin gjort när SN testade sitt första. Hon älskar värmen och säger att rygg och bäcken luckrats upp på ett bra sätt. Foto:
  • — Kul, spännande, häftigt....en unik upplevelse. Veronika Goodwin har bara superlativ att strö omkring sig efter sitt första pass. Foto:
  • Även på instruktören Annelie Salonen flödar svettdropparna. Foto:
  • SN:s reporter Ulrika Gustafzon Cummings närmast kameran och därefter Maria Eriksson, Anette Siljelin, Inger Hultqvist, Lena Karlsson, Katarina Fernstedt, Veronika Goodwin och instruktören Annelie Salonen. Foto:
  • Det är Annelie Salonens och Maria Wallins idé som ligger bakom det varma träningspasset. Foto:
1/

Svetta dig i form

Träning
annons
Svetten formligen sprutar ut ur mig. Droppar stora som innehållet i snapsglas letar sig in i ögonen och det är svårt att få grepp om benen som blir allt halare. 45 minuters infraröd träning är avklarad och jag ....gillar det faktiskt. 43 gradig värme är precis vad jag behöver just nu.

Det finns egentligen bara två lägen efter ett pass med infraröd värme – antingen gillar man det, annars inte. Ett som är säkert är dock att man absolut inte får vara rädd att svettas.

Även instruktörerna svettas.

– Efter passet, om jag står och pratar med någon utanför träningslokalen, brukar det bildas två pölar runt mina fötter, säger Annelie Salonen som tillsammans med Maria Wallin har hittat på konceptet med värmepass.

Men det är inte bastuvärme i lokalen.

– I bastun värmer man upp luften, här värms allt material runtomkring dig som alstrar värme mot dig. Jag gillar inte själv att basta och som astmatiker får jag problem att andas i en bastu, men inte här, säger Annelie.

Temperaturen ligger på mellan 37 till 46 grader, mellan 37–40 för de fysiska passen och mellan 39–46 för de lugna.

Under några år har man kunnat testa bikramyoga. Även det tar plats i varma träningslokaler, men duon från Nyköping tyckte att värmen skulle kunna passa till andra träningsformer också. I oktober startade man därför pass i FRISK, före detta Aktiv Aqua, vid Ekensbergs gamla vårdcentral.

Nu har man elva pass i veckan, allt från yinyoga till rena styrkepass, och intresset bara ökar. Duon funderar nu på att ta ned en vägg så att grupperna kan bli dubbelt så stora.

SN besökte ett pilatespass. Lagom svettigt kan tyckas i en svettig miljö.

Den lilla lokalen (25 kvadratmeter) fylls snabbt upp av nio kvinnor varav en fotograf. För att klara värmechocken är det smart att gå in 10–15 minuter innan och låta värmen mjuka upp leder och få i gång blodomloppet. Efter en hel vecka i ett dåligt isolerat kontorslandskap och där det krävs täckjacka och vantar för att hålla värmen, känner jag mig verkligen som steken som sakta, sakta tinas upp på diskbänken.

– Välkomna till det lilla rummet med värme och kärlek, säger Annelie mjukt och den loja musiken sätter stämningen.

– Jag vill att ni andas in genom näsan och fyller lungorna maximalt. Jag vill att ni öppnar upp utrymmet i er bröstkorg och när vi släpper ut luften silar vi den, trycker ut den genom tänderna. Det ska låta som en cykelpump.

Hela lokalen fylls av väsanden.

När andningen sitter där den ska, ska man spänna de inre magmusklerna, power house som Annelie kallar det. Det är då problemen kan börja hopa sig. Det är mycket att tänka på i hettan, men på något konstigt sätt har man vid det här laget kopplat bort personen som ligger 30 centimeter från mig och jag gör övningarna i lugn takt med slutna ögon.

– Känn att ni får en aktivare coremuskel.

Alla rörelser görs i vårt eget tempo. Anneli visar några snabbare varianter på slutet, då man även pressar ut luften snabbare mellan tänderna – "fy, sjutton" – men det är helt upp till var och en på vilken nivå man lägger upp träningspasset.

Pilates är en träningsmetod som kombinerar styrketräning, stretchning och yoga. Och på något konstigt sätt funkar det bra att träna i värmen.

– Vi har inga studier bakom oss utan vi prövar oss fram, säger Annelie. Vad vi vet är att infravärmen värmer upp kroppen inifrån och ut och är mer effektiv än vanlig värme.

– Värmen når också runt fyra och en halv centimeter in i vävnader och leder. Vi har haft folk här som haft iskalla händer och fötter i många år och de är väldigt förvånade efteråt att man blir så varm, säger Maria och fortsätter.

– Alla kan egentligen träna i värme, men det är extra viktigt att få ett okej av sin läkare om man har eller har haft problem/opererat hjärtat eller käken. Värmen höjer inte pulsen utan ökar i stället blodgenomströmningen.

För Anette Siljelin, som tränar mycket, har värmepassen gett en positiv effekt.

– Jag är mer uppluckrad i ryggen och bäckenet, som jag inte varit tidigare. Jag var inte stel innan, men nu känns det en förändring. Jag är mjuk, smidig i lederna, rörlig och jag mår fantastiskt bra länge efter passen.

Hennes andra träning har också blivit bättre.

– Jag är vigare och jag kommer ned djupare i exempelvis benlyft.

Effekten på ett pass kan sitta i mellan en till fyra dagar efteråt och bara det gör nog att man återvänder.

Då ska man inte träna i heta rum

Vid akut pågående infektion i tand, led eller hud.

Vid hjärtinfarkt/hjärtsjukdomar. – Känner man sig det minsta orolig om träning i infraröd värmestrålning passar hälsomässigt ska man skaffa sig ett klartecken från sin läkare innan träning i värmesalen, säger Maria.

Vid graviditet. – Efter att fött barn är den allmänna rekommendationen att vänta sex till åtta veckor innan träning. Vad gäller yinyoga kan du som tämligen nybliven mamma börja med det redan efter 10–14 dagar. Givetvis ska du alltid få klartecken från läkare innan du sätter igång. Det är även viktigt att du har informerat läkaren om att du kommer att träna i infraröd värme, 37°-46°C och vi som instruktörer behöver också vet om du varit gravid, säger Maria Wallin.

Vid cancerbehandling.

Vad ska man tänka på innan, under och efter ett pass

Speciellt vid fysiska pass bör man fylla på vattendepåerna redan kvällen innan passet.

Drick vatten före, under och efter passet. Man kan bli så törstig att det krävs ett vattenglas på nattygsbordet också. Kör man ett hårt pass kan vätskeersättning vara ett bra tips.

En yogamatta, handduk och oömma kläder. Handuken behövs verkligen om man inte vill flyta bort.

Efter första passet kan soffläge gärna intas enligt instruktörerna. Värmen kan helt klart suga musten ur en.

Varför ska man träna i infrarödvärme

Lindrar hudbesvär som eksem och psoriasis.

Ökar blodcirkulationen så man slipper stela leder och vita händer och fötter.

Bra om man vill stressa ned.

Blodkärlen vidgas i värmen vilket lindrar huvudvärk och migrän.

Rehab kan startas tidigare.

Eftersom man svettas så mycket så blir det som ett slags detox.

annons

Mest delat denna vecka