• Sjukgymnast Kjell-Åke Claesson visar en balansövning som är bra att göra för att komma tillbaka efter en knäskada. Foto:
  • En kontrollövning där man drar foten i olika riktningar med en hal platta under foten. Foto:
  • Ett lätt trampande på motionscykeln är ett bra sätt att minska svullnaden i ett skadat knä. Det gör att vätskan försvinner snabbare från knät. Cykling är också ett bra sätt att få upp rörligheten. Man börjar med sadeln högt upp och sänker efterhand så att vinkeln på knät ökar. Foto:
  • Kjell-Åke Claesson och kollegan Anja Johansson demonstrerar vid benpressen. Det är en bra styrkeövning tacka vare att det är en låst kedja till skillnad från benspark. Om man vill kan man göra övningen excentriskt genom att pressa ut med båda benen och sedan hålla emot med ett ben på vägen tillbaka. Foto:
1/

Varierad träning håller knäskadorna borta

Idrottsskador
annons
För att undvika skador och förslitningar av knäna är varierad träning a och o. Den rekommendationen ger sjukgymnast Kjell-Åke Claesson.

Knäskador är en av de vanligaste åkommorna som vi drabbas av. Men hur vi drabbas beror mycket på i vilken ålder vi är i.

– Knäskador drabbar oss olika i olika faser av livet. Det beror på vem du tittar på, om det är ungdomar, äldre eller motionärer så finns det ett panorama med olika problem, säger Kjell-Åke Claesson med 25 års erfarenhet i branschen.

När väl olyckan är framme är det viktigt att snabbt ställa rätt diagnos, säger Kjell Åke Claesson.

– Vi ställer en så kallad funktionsdiagnos där vi tittar på problemet och därefter tittar vi på hur man ska träna. Träningen kan se väldigt olika ut om du tittar på en 14-åring med ont i knäskålen jämfört med en 80-åring som har fått en ny knäled.

Det som är gemensamt för alla åldersgrupper är att man behöver hjälp att komma i gång. Det gäller att hitta olika sätt att förbättra funktionen.

– Det handlar om att träna upp balans, rörlighet och styrka. När man ska bygga upp detta behöver man i början en del hjälpmedel.

Artros är ett problem man kan drabbas av när man börja närmar sig 60 år.

– Då är knät ganska stelt och då gäller det att försöka få i gång rörligheten och balansen. Ofta har den drabbade tappat mycket av sin muskulatur kring knät under den tiden de har haft problem.

Men oavsett vad man har för problem i knät så finns det en sak som är gemensamt i början.

– Det gäller att få i gång cirkulationen i det skadade knät och då får man sätta sig och trampa på en motionscykel. Det brukar man få göra 20 minuter per dag ungefär.

Om man har överbelastat knät och har lite ont, och kanske inte måste till en sjukgymnast direkt, vad är din rekommendation då?

– Det är att man hittar en alternativ träning. Man ska inte sluta träna, gör det ont när man springer till exempel gör något annat i stället. Samtidigt som löpning ger en effektiv och bra träning sliter den hårt på kroppen. Speciellt när man kommer upp i åren så för att undvika skador kör varierad träning, framhåller Claesson.

En annan viktig detalj är att värma upp ordentligt innan man drar i gång träningen. Det gäller också att vara försiktig med snäva riktningsförändringar och undvika att överbelasta knät i onödan.

Olika typer av skador

*Artros: Är en sjukdom som bryter ned en eller flera leders brosk. Över 25 procent av alla svenskar över 55 år har någon form av artros och man tror att artros i framtiden kommer att bli ännu vanligare.

*Ligament: Sidoligamenten i knäleden skadas ofta, vilket orsakas av en vridning. Beroende på hur stabil knäleden är väljer man ofta att inte operera, förutsatt att korsbanden inne i knät är hela.

Samma typ av rörelse, rotation, kan också förorsaka skada på korsbanden, framförallt det främre korsbandet inne i knäleden.

*Menisken: Knäledens kullager som styr och dämpar rörelse i leden. Skador där förorsakas av hopp eller vridvåld. Generellt krävs mindre kraft för att skada en menisk jämför med korsband.

*Löparknä: Är en vanlig överbelastningsskada. Senan som löper längs utsidan av knät har blivit överbelastad, vilket orsakar smärta. Om du utför löpning i backar nedför ökar risken för att du ska få löparknä. Ofta kommer problemet när man börjar träna mer än vad kroppen är van vid.

*Hälsporre: Olika typer av knäskador kan vara en orsak till att en hälsporre uppkommer. Den obalans som orsakas av din knäskada kan direkt eller indirekt leda till att hälsporre symptom börja uppkomma.

Källa: knäskador.se

Hur funkar det?

För att förstå vad som sker vid knäskador behöver vi förstå att när en muskel tränas ökar den i tillväxt, styrka och storlek. Detta har en bieffekt som är att den också blir förkortad. En förkortad muskel fungerar "sämre" vid i extremlägen som slag mot knät med mera.

En stor del av idrottsaktiviteter sker idag på underlag och med skor som inte är perfekta för att bibehålla styrkan i våra leder. Exempel på detta är löpning på asfalt, innebandyspel med skor som tillåter snabba vändningar och fotbollsspel med dubbade skor.

Källa: knäskador.se

annons

Mest delat denna vecka