Evas alla tänder drogs ut – sedan gick tandläkaren under jordenEvas alla tänder drogs ut – sedan gick tandläkaren under jorden

Evas alla tänder drogs ut – sedan gick tandläkaren under jorden

Nyköping
Lästid cirka 9 min

Patienter hos Nyköpings tandvård vittnar om ångest och gråt och om hur omfattande och dyra behandlingar inte blivit slutförda.

Patienter som lämnats mitt uppe i stora, dyra och omfattande behandlingar, utan tänder och utan att få någon mer hjälp.

Ångest och skräck efter att ha fått höra att tänderna var på väg att ramla ut – något som inte visade sig stämma.

Lagningar som gått sönder och måste göras om. 

Efter att Södermanlands Nyheter berättat om att Nyköpings tandvård likviderats och försatts i konkurs har en lång rad tidigare patienter hört av sig till tidningen. Det här är deras berättelser.

Detta har hänt

Södermanlands Nyheter kunde den 7 juni berätta om att Nyköpings tandvård AB gått i konkurs.

Dessförinnan hade bolaget tvångslikviderats eftersom årsredovisning saknas.

En viktig orsak till konkursen är att Försäkringskassan krävt tillbaka över två miljoner kronor av Nyköpings tandvård. Pengarna har enligt Försäkringskassan betalats ut på felaktiga grunder.

Försäkringskassan skriver också att det gjorts behandlingar på kliniken "i strid mot vetenskap och beprövad erfarenhet", något som medfört risker för en patient. Det framgår dock inte av de handlingar som SN tagit del om detta skett under den senaste ägarens tid, eller tidigare.

 

Eva Johansson fick alla sina tänder utdragna.

Det är skämmigt, man ser ju att folk tittar. Jag har mått jättedåligt.

Eva Johansson

Eva Johansson har varit tandlös i över ett år.

– Jag gick till tandläkaren och kom hem utan tänder, säger hon.

Hon sökte sig till Nyköpings tandvård i januari förra året. Då hade hon problem i underkäken och hade tappat två tänder.

– Så jag visste ju att tänderna där var rörliga. Men när jag kom dit så sa tandläkaren att även tänderna i överkäken var rörliga. Så han drog ut alla på en gång. Det blev jag lite förvånad över, säger hon.

Planen var att hon skulle få nya tänder, implantat. Behandlingen påbörjades, skruvar sattes in, och utprovning för de nya tänderna gjordes, berättar Eva Johansson.

I oktober fick hon höra att allt var klart. De nya tänderna skulle beställas, det skulle ta två till tre veckor. 

Sedan hände – ingenting.

– Jag hörde inget i oktober, november gick ... Jag provade att ringa flera gånger, men det vara bara telefonsvarare.

Till sist besökte hon kliniken. Eftersom det ligger en annan tandläkare i samma hus gick hon in dit.

– De sade att han bara försvunnit, säger Eva Johansson.

Jag har mått jättedåligt. Man vill inte vara ute bland folk.

Eva Johansson

Till sist insåg hon att hon var tvungen att kontakta en annan tandläkare, och vände sig till Folktandvården. Nu får hon hjälp av en specialist. I sommar ska hon få sina nya tänder.

– Det har tagit ett och ett halvt år, fast det skulle ta sex till sju månader.

En förfärlig tid.

– Det har varit ett hemskt år. Att gå tandlös. Det är skämmigt, man ser ju att folk tittar. Jag har mått jättedåligt. Man vill inte vara ute bland folk. 

Även om kliniken hade ekonomiska problem som gjorde att behandlingen inte kunde slutföras tycker Eva att hon skulle ha fått information och hjälp vidare.

– Han måste ju vetat vad han gjorde, säger hon.

Det handlar också om mycket pengar. Hon har redan betalat 40 000 kronor till Nyköpings tandvård, och till sin nuvarande tandläkare ska hon betala 60 000 kronor.

– Det är inte klokt, det som hänt, säger Eva Johansson.

Viktoria är en av de tidigare patienterna hos Nyköpings tandvård. Hon har fortfarande ångest efter sina besök där.
Viktoria är en av de tidigare patienterna hos Nyköpings tandvård. Hon har fortfarande ångest efter sina besök där.

Viktoria har fortfarande ångest efter sitt besök hos Nyköpings tandvård.

– Det har verkligen satt sig i huvudet så att jag fortfarande får ångestattacker över att jag tror att jag ska tappa mina tänder, säger hon.

Hon heter egentligen något annat, men vill inte ha sitt riktiga namn i tidningen. Hon är i 30-årsåldern och en av Nyköping tandvårds tidigare patienter.

Viktoria berättar för SN att hon sökte sig akut till tandläkaren efter att ha fått tandsten och en infektion, som började göra ont. Eftersom hon inte var inskriven hos någon tandläkare var det långa väntetider överallt. Men hos Nyköpings tandvård fick hon tid snabbt.

– De hade också något specialerbjudande om att det skulle bli billigare, minns hon.

Eftersom Viktoria lider av tandvårdsrädsla, var hon skärrad redan när hon kom dit. På kliniken fick hon höra att hon hade stora och allvarliga problem med tänderna.

– De sa att tänderna kan börja gunga, lossna, när de skulle börja ta loss tandstenen. Jag gråter, jag får verkligen panik!

Personalen på kliniken försökte lugna henne, och berättade att hon kunde få tandproteser om det skulle behövas.

Behandlingen därefter blev mycket obehaglig för Viktoria.

Behandlingen blev obehaglig för Viktoria. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Då lägger han sin hand på min panna och trycker ner mig i stolen.

Viktoria

Tidigare patient

– Jag tar upp min hand flera gånger för att försöka få tandhygienisten att pausa, men då lägger han sin hand på min panna och trycker ner mig i stolen.

När det blir alltför obehagligt och känns för konstigt i munnen pausas behandlingen till sist, och Viktoria ber att få låna en spegel. Då ser hon skåror i sina framtänder, som hon säger att hon inte hade innan.

– Jag grät varje dag över att jag skulle tappa mina tänder. Jag är liksom inte ens 30

Viktoria

Hon avbryter besöket och tiden därefter bli ångestfylld, med rädsla för att hon ska tappa tänderna. Från klinikens sida uppmanar de henne att komma tillbaka. Vid det sista besöket säger Viktoria att hon träffade tandläkaren och ägaren Mario Alkhamisi, som också varnade för att hon hade stora problem.

– Han sa att mina tänder var jättedåliga, att jag verkligen behövde hjälp, men att det fanns proteser om jag skulle tappa tänderna.

För Viktoria tilltog rädslan.

– Jag grät varje dag över att jag skulle tappa mina tänder. Jag är liksom inte ens 30, säger hon.

Till sist fick hon tid hos en annan tandläkare. Där visade det sig att problemen inte alls var så allvarliga, som hon fått höra på Nyköpings tandvård.

– De förstod inte alls varför jag gråter som en bebis.

Hon fick behandling för de besvär hon hade, och besked om att det inte fanns någon risk för nära förestående tandlossning.

Men rädslan finna i alla fall kvar. Och skadorna på tänderna.

– Jag skäms, säger hon.

Hennes nuvarande tandläkare säger att de inte kan förklara hur skårorna i Viktorias framtänder uppkommit. Själv är hon övertygad om att skadan uppstod hos Nyköpings tandvård.

– Jag ångrar verkligen att jag gick dit. Jag känner att det var mitt livs största misstag, säger hon.

Murtaza Nejati

Jag har blivit helt ignorerad som patient i över ett år

Murtaza Nejati

Murtaza Nejati blev patient hos Nyköpings tandvård hösten 2022.

Då gjordes en omfattande behandlingsplan upp, med bland annat tandreglering och implantat. Han skulle betala knappt 64 000 kronor.

Men efter att ha fått de första Invisalign-skenorna (för tandreglering) blev det tyst. Han hörde inte av kliniken på över ett år, och fick ingen kontakt trots flera försök. Till SN säger han att han fått huvudvärk och spänningar på grund av det som skett och att han förlorat mycket pengar.

Jag har blivit helt ignorerad som patient i över ett år

Murtaza Nejati

"Jag har blivit helt ignorerad som patient i över ett år", skriver han i ett mejl.

Murtaza Nejatis kontakt med Nyköpings tandvård AB påbörjades för två och ett halvt år sedan – långt innan verksamheten vid kliniken upphörde helt till följd av likvidation och konkurs.

Nu har han lämnat in en fordran mot konkursboet till konkursförvaltaren.

Zuhor Askif är rädd för att allt måste göras om från början.
Zuhor Askif är rädd för att allt måste göras om från början.

Zuhor Askif bävar inför sitt nästa tandläkarbesök.

Hon vände sig till Nyköpings tandvård efter att ha fått problem med en tand, och hade också en lucka i tandraden sedan tidigare.

Det första intrycket av kliniken och tandläkaren var gott.

– Han har från början varit en bra tandläkare, det var inga konstigheter, säger hon.

När hon var där beslutades att den dåliga tanden skulle dras ut.

– Jag undrade vad som skulle hända nu. Han sa att det är inget speciellt, han skulle lägga två plattor och jag skulle sedan få två nya tänder, säger hon.

Jag känner mig jätteorolig inför nästa besök,

Zuhor Askif

Men några nya tänder fick hon aldrig. Behandlingen påbörjades, men avslutades aldrig. När hon försökte kontakta kliniken för att fortsätta behandlingen fick hon inget svar, utan besked om att tandläkaren var på resa.

Sedan fick hon ingen mer behandling och ingen information om vad som skulle hända.

– Nej, ingenting.

Skylten till Nyköpings tandvård finns kvar, men verksamheten har upphört.
Skylten till Nyköpings tandvård finns kvar, men verksamheten har upphört.

När hon förstod att hon inte skulle kunna få någon mer hjälp av Nyköpings tandvård vände hon sig en annan tandläkare, där hon får hjälp nu. Men hon är orolig för om det arbete som påbörjats hos Nyköpings tandvård kan slutföras, eller om allt måste göras om från början. 

– Jag känner mig jätteorolig inför nästa besök, där man ska se hur bra plattorna är. Behandlingen skulle ta tre månader, nu har det gått snart ett år.

För Zuhor Askif blir det förutom lång väntan och oro också en extra kostnad. Hon hann betala 5 000 kronor till Nyköpings tandvård och kommer att bli tvungen att betala minst drygt 20 000 kronor till sin nuvarande tandläkare.

Bjarne Andersson har gått hit under många år, även under den förra ägaren till Nyköpings tandvård. Men han slutade när han tyckte att verksamheten blivit oseriös.
Bjarne Andersson har gått hit under många år, även under den förra ägaren till Nyköpings tandvård. Men han slutade när han tyckte att verksamheten blivit oseriös.

Bjarne Andersson säger att tandläkaren uppmanade honom till att bedra sitt försäkringsbolag.

... då kan han lura mig också,

Bjarne Andersson

Han berättar att han gick till Nyköpings tandvård hos den förra ägaren, men att han slutade att gå under den senaste ägaren Mario Alkhamisis tid. Kliniken hade blivit oseriös, anser Bjarne Andersson.

– Jag gick på kontroll och så sa han att jag hade två hål. Men sedan när jag kom dit igen hade jag bara ett. Då lagade han det.

Men droppen som fick Bjarne Andersson att byta tandläkare var när han bitit sönder en tand och ville ha hjälp med det.

– Då sade tandläkaren att skulle bli dyrt, men att jag kunde säga till mitt försäkringsbolag att jag ramlat, för att få ut pengar. Då tänkte jag att om han tycker att jag kan lura mitt försäkringsbolag, då kan han lura mig också, säger Bjarne Andersson. 

Elisabeth tycker tandläkarens agerande är skamligt.
Elisabeth tycker tandläkarens agerande är skamligt.

Elisabeth blev också lämnad mitt uppe i en stor och omfattande behandling.

– Det är skamligt, det han har gjort, säger hon.

När hon besökte kliniken fick hon veta att hon hade så stora problem att alla hennes tänder behövde dras ut och ersättas med nya. Behandlingen påbörjades, men avslutades aldrig. De gamla tänderna togs bort och skruvar sattes i, men några nya blev det aldrig. 

Det Elisabeth är mest upprörd över är att tandläkaren aldrig hörde av sig och berättade att hon inte skulle kunna få mer hjälp där.

– Jag blev ju helt lämnad. Vart skulle jag ta vägen? Det är skandalöst!

Det är skamligt, det han har gjort

Elisabeth

Nu har hon vänt sig till Folktandvården, som remitterat henne vidare till en specialist. 

Elisabeth säger att hon kände sig väl bemött och behandlad när hon var hos Nyköpings tandvård, men förstår inte varför de inte kunde höra av sig om de inte kunde hjälpa henne vidare.

Göran har polisanmält sin tidigare tandläkare.
Göran har polisanmält sin tidigare tandläkare.

Göran har polisanmält Nyköpings tandvård.

– Jag blev arg, säger Göran. 

Han heter egentligen något annat, men vill inte träda fram med sitt namn i tidningen. 

När han fick en infektion långt bak i munnen bestämdes det att två tänder skulle dras ut och ersättas med implantat.

– Det var lika bra att ta bort tänderna, sa tandläkaren.

Göran berättar att han kände sig lite skeptisk till ett så stort ingrepp, eftersom infektionen borde ha gått att behandla på något annat sätt, men tänkte att det ändå var lika bra att göra som tandläkaren sa.

– Han sa att han trodde att infektionen bara skulle komma tillbaka annars.

Ingreppet skedde för ett par år sedan. 

Jag blev arg

Göran

Nu har implantaten gått sönder och lossnat.

– Jag har inte bitit på något hårt eller så, de började bara glappa.

Även han har nu blivit tvungen att vända sig till en annan specialist för att få hjälpt med de trasiga implantaten – något som är förenat med en stor kostnad. Och då har han redan betalat mycket pengar, omkring 25 000 kronor, till Nyköpings tandvård.

Polisanmälan har han gjort för att han hoppas få ut pengar på försäkringen, men hur det blir med det är ovisst.

I efterhand ångrar han att han lät tandläkaren dra ut tänderna och tänker att det antagligen hade varit bättre att behandla infektionen. 

SN har sökt Nyköpings tandvårds tidigare ägare. Han har sagt att det är beklagligt att kliniken gått i konkurs och sedan lovat att återkomma, något han dock inte gjort.

Han har tidigare sagt till SN att Försäkringskassans krav också handlar om saker som inträffat innan han tog över kliniken, och att han ska driva en juridisk process mot Försäkringskassan.