Linus, 32 – kartläsaren som fick ny hjärtklaffLinus, 32 – kartläsaren som fick ny hjärtklaff

Linus, 32 – kartläsaren som fick ny hjärtklaff

Karlstad
Lästid cirka 4 min

I mars förra året genomgick Lucas Karlsson, 32 år, en hjärtoperation. I maj i år fick han sin dröm uppfylld att vara co-driver åt ett mästerskapsteam i EM.
– Den här operationen är så pass vanlig så jag vill visa att man inte ska ge upp. Det tar tid komma tillbaka, men envishet lönar sig, säger han.

Vrenakillen har sedan han var tio år gammal vetat om att han skulle behöva genomgå en hjärtoperation någon gång i livet. När det skulle ske var det dock ingen som visste. 

– Så det har alltid varit svårt att planera en satsning. För vad skulle hända om jag skulle behöva bryta den mitt i, säger han.

Det var först när han fick förträngningar på stora kroppspulsådern som läkarna sa: "Nu är det dags!" 

Problemet var bara att han och Isak Reiersen planerat att köra Svenska rallyt under samma tid som operationen skulle ske. En tävling som legat på Lucas måste-göra-lista sedan han började med rally.

Lucas Karlsson har hållit på med rally sedan 2008. Hans syster Magdalena Oscarsson åkte också tidigare.
Lucas Karlsson har hållit på med rally sedan 2008. Hans syster Magdalena Oscarsson åkte också tidigare.

– Så jag fick godkänt av läkarna att delta och konstigt nog tänkte jag inte alls på operationen två veckor senare. Mitt mindset var "bara njut".

Den 12 mars bytte han ut en av sina hjärtklaffar mot en mekanisk. Efteråt fick han dubbelsidig lunginflammation och hjärtsäckinflammation. Men det var inte värst.

– Det tuffa var att inte kunna vara en hundraprocentig far. Min son ville leka med mig och ville att jag skulle lyfta honom men jag fick inte för läkarna. Under åtta veckor efter operationen fick jag inte lyfta något alls.

"När jag såg en helikopter 500 meter framför oss, med kameran riktade mot oss, så tänkte jag: "Shit nu är vi med i livesändning" säger Lucas Karlsson som gjorde debut som kartläsare ERC-serien i Värmland.
"När jag såg en helikopter 500 meter framför oss, med kameran riktade mot oss, så tänkte jag: "Shit nu är vi med i livesändning" säger Lucas Karlsson som gjorde debut som kartläsare ERC-serien i Värmland.

Han försökte plocka upp sin hobby tre månader senare, då läkarna gett sitt godkännande, men det fungerade inte alls. Det var först i februari i år som han lyckades genomföra en tävling. 

Och så för en månad sedan, under EM i Karlstad, satt han bredvid sin idol Mads Östberg i värstingklassen.

– Det var svårt för mig. Det var ju första riktiga tävlingen. Det var kanske inte hundra procent rally utan bara 70 procent och 30 för att se hur kroppen hanterade det. Det gjorde att man var väldigt trött efter tävlingarna.

Teamet låg tvåa efter första dagen, Lucas fick vara med om sin första sträckseger i klassen och hade något stort på gång – innan punkteringen på den åttonde specialsträckan.

I Colin's Crest hoppar man. "Jag är aldrig rädd i en rallybil. Jag går igång med adrenalin i kroppen. Min filosofi är att jag inte kan visa att jag är rädd, för då kan ju föraren bli rädd", säger Lucas Karlsson.
I Colin's Crest hoppar man. "Jag är aldrig rädd i en rallybil. Jag går igång med adrenalin i kroppen. Min filosofi är att jag inte kan visa att jag är rädd, för då kan ju föraren bli rädd", säger Lucas Karlsson.

– Men vi fick en fin pokal efter Colin's Crest. Vi hoppade 43 meter, inget rekord tror det ligger på 48 meter, men vi hoppade längst nu.

Hur kändes kroppen?

– Jag hade smärta under lördagen men de gick över nästan genast. Det var nog mycket adrenalin.

"Jag tog operationen som en specialsträcka." Innan han sövdes sa Lucas Karlsson "god tur" till läkaren som skulle operera honom, precis som han brukade göra med sin teampartner innan en tävling.
"Jag tog operationen som en specialsträcka." Innan han sövdes sa Lucas Karlsson "god tur" till läkaren som skulle operera honom, precis som han brukade göra med sin teampartner innan en tävling.

Han skulle egentligen suttit bredvid även i Polen förra helgen men var tvungen att slänga in handduken. Värken i bröstkorgen blev för stor.

– Det hade inte gått. Det känns som om revbenen skaver mot varandra och så bildas det en inflammation som sitter i en och en halv vecka. Läkarna säger att det är ofarligt men väldigt smärtsamt. Jag har varit inne runt 20 gånger men de har inte hittat något fel.

Nu ska han gå till en naprapat och se om det inte går att få till någon lindring. Lucas Karlsson tror själv att problemet beror på att han inledningsvis inte kunde sova i en säng.

Lucas Karlsson erkänner att det var väldigt nära att han slutade med rally efter dödskraschen i Snapphanerallyt 2023. "Men jag tävlade helgen efteråt och det var befriande att sitta i bilen."
Lucas Karlsson erkänner att det var väldigt nära att han slutade med rally efter dödskraschen i Snapphanerallyt 2023. "Men jag tävlade helgen efteråt och det var befriande att sitta i bilen."

– Jag hörde tickandet från hjärtat hela tiden, från den nya klaffen, så jag sov i soffan framför tv:n och den ställningen var ju inte optimal. Överkroppen blev lite hopsjunken, säger han och fortsätter.

– I början innan jag visste att det var ofarligt var man jätterädd. Samtidigt så håller jag på med en högrisksport och så äter jag blodförtunnande Waran, hjärtopererad så det är farligare för mig. Men jag vill ändå göra det, för rally är en så stor del av mig och min personlighet.

– När jag får på mig sparkdräkten, då är jag ett med rallyt, säger Lucas Karlsson och ler brett.

Han påpekar bestämt att han inte bara vill klara av tävlingarna utan göra hundraprocentiga inhopp.

"Jag visste att vi skulle få extremt mycket media, mycket prat om hjärtat, så det blev lite mer än rally i Värmland", säger Lucas Karlsson.
"Jag visste att vi skulle få extremt mycket media, mycket prat om hjärtat, så det blev lite mer än rally i Värmland", säger Lucas Karlsson.

2019 beslutade han sig för att försöka satsa uppåt. Till det krävs kontakter så under en prisutdelning gick han fram till meriterade Patrik Barth och berättade om sina ambitioner. I år tog så Mads Östberg, Patricks tidigare teampartner, kontakt med honom och på den vägen är det.

– Förhoppningsvis kan jag vara med i tävlingen i Italien (den 4–6 juli, reds. anm.), säger han.

Smärtan Lucas Karlsson har just nu i bröstkorgen gör att han bara kan ta kortare andetag.

"I början innan man visste att det var ofarligt var man jätterädd"

Lucas Karlsson

Co-driver i rally

Kartläsarens arbete är kanske något som inte uppmärksammas lika mycket som förarens. Men utan bisittaren, inga resultat.

– Nej, så är det. Mitt jobb börja två veckor innan tävling. Numera jobbar jag med en mentaltränare så jag har verktyg för att inte matta ut mig innan en tävling. Eftersom jag är kartläsare vill jag veta allt, men mycket kan jag inte påverka. Så det gäller att lägga fokus på rätt grejer. Men jag lägger nog 40-50 timmar innan tävlingen ändå.

Satsningen är inte slut?

– Absolut inte. Jag måste bara lyssna på kroppen mer. Det är bättre att komma tillbaka starkare än att komma tillbaka fort. 

SM i Norrköping på fredag kan bli ett bra avstamp, då bredvid SMK Nyköpings Adam Carlsson.

– Det blir en trevlig dag på Himmelstaslundsfältet. Att gå från något stort till något mindre är jätteskönt.