Lillen Sjögren är veteran på Hjälmare kanal. Foto:

Slussa sakta fram på Sveriges äldsta vattenväg

Sörmland/Västmanland

Livet på Hjälmare kanal är stillsamt. Men i slussarna släpps mängder med vatten på och ljudet är öronbedövande och kraften våldsam. Av besättning och slussvakt krävs full koncentration.

Stilla flyter vi fram på Hjälmare kanal som har en hastighetsbegränsning på måttliga fem knop. Färden gick från Kungsör, via Arbogaån. Nu väntar 13 kilometer kanal med nio slussar och totalt 22 meter i höjdskillnad från Mälaren till Hjälmaren.

Trots att Hjälmare kanal är Sveriges äldsta vattenväg, den byggdes 1623-1639, lever den på alla sätt i skuggan av Göta kanal. Men i sommar blir det lite ändring på det. Då kommer både Arbogaredier och Stromma att trafikera kanalen med passagerartrafik.

– Vi kommer tillbaka till kanalen med olika varianter på färdiga paket, berättar Strommas Sverigechef Peter Henricson.

Stromma använder sig av båten med det passande namnet M/S Nya Hjelmare Kanal.

– Det var hon som gick här när vi körde mellan Kungsör och Örebro, berättar Peter Henricson. Nu blir det bara kanalen vi trafikerar.

Tor Åman är befälhavare på M/S Hjelmare Kanal och är ute på andra provturen. Han är lyrisk över upplevelsen.

– Kanalen är ett bortglömt kulturarv, säger han.

  • Hjälmare kanals stilla flyt avbryts av slussarnas vattenmassor som är ett skådespel att följa. "Det blir speciell stämning på kanalbåtarna. Efter bara någon timme blir passagerarna som en enda familj", säger Strommas Sverigechef Peter Henricson som är med när M/S Hjelmare Kanal gör sin andra provtur på Hjälmare kanal.
  • Sluss-Janne Eriksson, kanalansvarig vid Hjälmare kanal, har under sommarperioden sju medhjälpare för att hinna med att slussa båtar som tar sig mellan Hjälmaren och Mälaren.
  • Tor Åman är befälhavare på M/S Nya Hjelmare Kanal och ser fram emot sommarens kanalfärder. Foto:
  • På rätt nivå öppnas slussarna för att M/S Nya Hjelmare Kanal ska kunna ta sig till nya nivåer. Foto:
  • Cecilia Sandberg färdas på Hjälmare kanal för första och njuter av idyllen, Lillen Sjögren var med förra gången som Stromma trafikerade kanalen. Foto:
  • Hjälmare kanal. Foto:
  • Maten ingår i resan för den kanalresenärerna på M/S Nya Hjelmare Kanal. Foto:
1/

Ett stenkast från Sörmland hittar du också:

Vinön

Hjälmarens största ö ligger i Närke och heter Vinön. Färjeturen från Hampetorp tar cirka 25 minuter och det går runt 15 turer varje dag.

Här finns blanad annat bageri, rökeri, loppisar, badplatser och en vandringsstig som går längs öns västra sida. Passa på att handla pinfärsk fisk av öns fiskare eller obesprutade grönsaker av öns odlare.

Patrik Isaksson (7/7) och Lisa Miskovsky (21/7) är några av sommarens artister på Vinöns värdshus.

Rejmyre

I östgötska Rejmyre, cirka tre mil från Katrineholm, finns Sveriges näst äldsta glasbruk som är i drift. I dag tillverkas både bruks- och konstglas av brukets glasblåsare.

Det finns även plats för andra hantverkstraditioner i de gamla brukslokalerna; bland annat smedja, handgjorda mässingsföremål och lokalt producerade delikatesser. Och i engelska magasinet visas konst.

Brevens bruk

Hornmusikkår, kransar smyckade av tusentals liljekonvaljblad, kanonskott och festplats lockar både stor och liten till det traditionella midsommarfirandet i Brevens bruk som ligger i Närke, men bara en halvtimmes bilresa från sörmländska Högsjö.

I den idylliska bruksmiljön, här var tidigare järnbruk, finns herrgård från 1700-talet, kafé, brukskyrka och -museum.

– Den byggdes för 400 år sedan och då fanns inte dynamit. När de skulle fram genom berg eldade de på berget, hällde på vatten för att det skulle spricka. Och sedan skulle all sten fraktas bort.

Fäderneslandet och Riksens ständer är de två första slussarna med en sammanlagd lyfthöjd på fem meter. Här väntar slussvakten Janne Eriksson som med 37 år vid kanalen fått smeknamnet Sluss-Janne. Han vet allt om kanalen och hur en säker slussning går till.

Som ett väloljat maskineri jobbar Sluss-Janne, besättningsmän och Tor Åman. Ja, förutom att hela slussningsmaskineriet är handdrivet och kräver både styrka och svett för att fungera.

  • Maten ingår i resan för den kanalresenärerna på M/S Nya Hjelmare Kanal. Foto:
  • Hos befälhavaren. Foto:
  • Sluss-Janne Eriksson. Foto:
  • Vid varje sluss finns räddningsutrustning. Foto:
  • Sluss-Janne Eriksson står beredd att ta emot M/S Nya Hjelmare Kanal för slussning. Foto:
  • Dukat för lunch. Foto:
  • Utmed kanalen går en gräsväg där det lämpar sig att cykla. Foto:
  • Besättningsmän. Foto:
1/

– Slussandet är en del av vårt kulturarv. Det är lätt att glömma bort att det länge var vattenvägarna som var viktiga, säger Peter Henricson.

Tummen upp från befälhavare Åman och Sluss-Janne börjar släppa på vatten. Vattnet skummar och dånet är öronbedövande. Decimeter för decimeter höjs vattennivån i slussen.

Utmed kanalen går en gräsväg där det lämpar sig att cykla. Foto:

Kanalfakta

Kanalen byggdes 1629-1639 och fick sin nuvarande form 1819-1829 när kanalen byggdes om under ledning av Baltzar von Platen.

Kanalen är 13,7 km lång och har nio slussar.

Göta kanal är 190,5 km lång kanal, är från 1832 och har 58 slussar.

Genom ett antal backspeglar har Tor Åman koll på båtens position i slussen. Han justerar kontinuerligt positionen med manöverspakar.

– Det är kul, men man måste vara koncentrerad. Det blir som jetströmmar när vattnet kommer, jag vill ligga när kanalens vägg, berättar Tor Åman.

I dag är det bara människor som transporteras på kanalen men ursprungligen byggdes den för att frakta järn, spannmål och virke mellan Bergslagen och Stockholm/Östersjön.

Under sommarens turer kommer en guide att berätta kanalens och bygdens historia. Som hur Kungsör var kung Karl XI:s favoritplats och tänkt att bli Sveriges nya huvudstad, och hur hans son sköt sin första björn vid kanalen som 11-åring. Eller att gravkrogen inte alls var någon ledsam historia utan att grav var ett annat namn för kanal.

Björn finns inte längre i trakten men i kanalen lever bäver och fiskgjusar kan siktas ibland.

Häng med och slussa genom Hjälmare kanal

Båt behövs inte

Man kan ta del av slussandet från land också. Vid Hjälmare docka ligger Hällby med tre slussar, museum och kafé.

Läs också

( 4 st )

Läs mer om dessa ämnen

HjälmarenKungsörBåtFritidsbåtarHistoriaIndustrihistoriaTurism
Relaterat