Sprickor i skolan

"Att Nyköping ska kunna ha Sveriges bästa skola 2030 är tyvärr en utopi", anser insändarskribenten.

"Att Nyköping ska kunna ha Sveriges bästa skola 2030 är tyvärr en utopi", anser insändarskribenten.

Foto: Viktoria Bank/TT

Insändare2025-06-03 01:24
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tack Olof Jonmyren för din ledare den 19 maj om skolan och en del av dess sprickor i ledning och arbete. Det är nödvändigt att belysa de sprickor som finns i skolan för att Nyköping ska kunna ha Sveriges bästa skola 2030 är tyvärr en utopi.                                                         

Tänk om föräldrar visste hur ofta deras barn som är i behov av extra stöd inte får det, alltför ofta p.g.a besparingarna. Torbjörn Kock (ordf) anser att besparingarna inte kommer påverka skolans möjligheter att ge tillräckligt stöd. Vi som jobbar ute på enheterna säger tvärtom. Det saknas tillräckligt med t.ex. kuratorer som kan hjälpa till att fånga in de som är på glid. Vi vet att psykiska ohälsan ökar stort och skolan idag gör inte saken bättre- förr tvärtom. Den skapar psykisk ohälsa i många fall p.g.a. bristerna, som kan i absolut värsta fall leda till suicid. Denna grupp är överrepresenterade.                 

Vidare saknas olika kompetenser ute i skolorna som inom elevhälsan, bibliotek inom fritids och det ser inte ut att bli bättre heller.

Det saknas resurser till de barn som behöver extra stöd, lärarna kan omöjligt hinna med alla. Många skulle behöva mycket mer för att inte komma efter. Att hinna med allt för läraren, och allt mer arbete som tillkommit, är en omöjlighet. Idag blir många sjuka av sitt arbete. Osynliga chefer som inte sköter sitt uppdrag gör mycket arbete än mer tungrott. Det nya normala har blivit ”spring fortare”. Detta är i helt fel riktning om vi ska nå bästa skolan 2030.