Elsparkcykeln vÀxer i det tysta och den syns alltmer. Trots att det gÄr trögt för uthyrarna i Nyköping. Den Àr vanligast i storstÀderna, men över tid kommer Àven större tÀtorter som Nyköping att behöva anpassa sina trafikflöden.
Samtidigt sÀljs allt fÀrre vanliga cyklar. Det mest praktiska vinner.
Det pÄverkar hur vi tÀnker om allt frÄn kollektivtrafik till cykelbanor framöver. Elsparkcykeln Àr inte lika stor som en vanlig hoj. Det Àr samma trafikregler, men behöver den ha lika brett utrymme? Bör cykelparkeringarna vid nya resecentrum i Nyköping anpassas? Hur integreras elsparkcykeln mer i kollektivtrafiken? PÄ bussen? I tÄget?
Om stÄbrÀdan slÄr ut tramporna minskar vardagsrörligheten. Detta kan pÄverka folkhÀlsan, Ätminstone över tid. Vi behöver gnugga framtidsvisionerna, med ett extra öga pÄ olycksstatistiken.
2018 var ett rekordĂ„r för elsparkcyklar. DĂ„ sĂ„ldes över 100 000 sĂ„dana fordon. Uthyrningsföretagen fick enormt mycket skĂ€ll. Elsparkcyklar parkerades lite hipp som happ â och sĂ€llan pĂ„ ett bra sĂ€tt. Framförallt i storstĂ€derna blev det till ett framkomlighetsproblem med vĂ€xande olycksrisker.
Sedan 2020 ligger den Ärliga försÀljningen av elsparkcyklar pÄ strax under 100 000 i hela landet, enligt statistik frÄn Cykelbranschen. Ett tecken pÄ tillvÀxten Àr exempelvis förbudsskyltarna pÄ MÀlartÄgen, dÀr fÄr du inte ladda din elsparkcykel.
Var tredje cykel som sÀljs numera Àr en elsparkcykel. FörsÀljningen har rasat för vanliga cyklar. 2015 sÄldes det nÀstan 600 000 cyklar och ifjol sÄldes det bara 234 000. Under samma tid har elsparkhojens försÀljningssiffror gÄtt frÄn 30 000 till 99 000 per Är.
Men olycksriskerna med dessa fordon vÀxer ocksÄ, rejÀlt. Transportstyrelsen plingar som tusan pÄ varningsklockan för krasch, boom och bang:
â Olyckorna i gruppen barn och unga under 18 Ă„r har ökat mest jĂ€mfört med tidigare Ă„r, det Ă€r en oroande utveckling, sĂ€ger Khabat Amin som Ă€r statistiker vid myndigheten.
Totalt rapporterades det 4 476 olyckor med elsparkcyklar i Sverige i fjol. Det Àr tusen fler Àn Äret före.
Av dem som skadas pĂ„ elsparkcyklar Ă€r nĂ€stan hĂ€lften unga under 25 Ă„r. I tvĂ„ tredjedelar av olyckorna Ă€r det mĂ€n som skadas. Tre av fyra totalt Ă€r singelolyckor â och hĂ€lften av alla dessa olyckor sker under kvĂ€lls- eller nattetid. En tredjedel hĂ€nder pĂ„ helgerna, frĂ€mst lördagar. Och kollisionsolyckor med fotgĂ€ngare och cyklister Ă€r den olyckstyp som har ökat mest mellan 2023 och 2024.
Elsparkcykeln Àr inte lÀngre en fluga, utan ett fenomen. Trafikpolitiken och samhÀllsplaneringen behöver anpassas efter utvecklingen. Fast slÀpp förbudstanken och tankeslapp trafikilska. Att elsparkcykeln blir mer populÀr handlar ju om att det Àr nÄgot som passar fler i vardagen.