Elsparkshojen tar plats nÀr cyklarna viker

Om försĂ€ljningen av elsparkcyklar fortsĂ€tter att ticka pĂ„ mĂ„ste politikerna anpassa bĂ„de cykel- och trafikpolitiken. 

Det började som en het nyhet med mÄnga barnsjukdomar. Nu Àr det en stark trend.

Det började som en het nyhet med mÄnga barnsjukdomar. Nu Àr det en stark trend.

Foto: Christine Olsson

Ledare2025-04-30 06:30
Detta Àr en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

Elsparkcykeln vĂ€xer i det tysta och den syns alltmer. Trots att det gĂ„r trögt för uthyrarna i Nyköping. Den Ă€r vanligast i storstĂ€derna, men över tid kommer Ă€ven större tĂ€torter som Nyköping att behöva anpassa sina trafikflöden. 

Samtidigt sĂ€ljs allt fĂ€rre vanliga cyklar. Det mest praktiska vinner. 

Det pÄverkar hur vi tÀnker om allt frÄn kollektivtrafik till cykelbanor framöver. Elsparkcykeln Àr inte lika stor som en vanlig hoj. Det Àr samma trafikregler, men behöver den ha lika brett utrymme? Bör cykelparkeringarna vid nya resecentrum i Nyköping anpassas? Hur integreras elsparkcykeln mer i kollektivtrafiken? PÄ bussen? I tÄget?

Om stĂ„brĂ€dan slĂ„r ut tramporna minskar vardagsrörligheten. Detta kan pĂ„verka folkhĂ€lsan, Ă„tminstone över tid. Vi behöver gnugga framtidsvisionerna, med ett extra öga pĂ„ olycksstatistiken. 

FÀrre cyklar, fler Äker. Vad betyder utvecklingen för folkhÀlsan?
FÀrre cyklar, fler Äker. Vad betyder utvecklingen för folkhÀlsan?

2018 var ett rekordĂ„r för elsparkcyklar. DĂ„ sĂ„ldes över 100 000 sĂ„dana fordon. Uthyrningsföretagen fick enormt mycket skĂ€ll. Elsparkcyklar parkerades lite hipp som happ – och sĂ€llan pĂ„ ett bra sĂ€tt. Framförallt i storstĂ€derna blev det till ett framkomlighetsproblem med vĂ€xande olycksrisker. 

Sedan 2020 ligger den Ă„rliga försĂ€ljningen av elsparkcyklar pĂ„ strax under 100 000 i hela landet, enligt statistik frĂ„n Cykelbranschen. Ett tecken pĂ„ tillvĂ€xten Ă€r exempelvis förbudsskyltarna pĂ„ MĂ€lartĂ„gen, dĂ€r fĂ„r du inte ladda din elsparkcykel. 

Elektrifieringen handlar inte bara om den svenska bilparken. Var tredje nysÄld hoj Àr en elsparkcykel.
Elektrifieringen handlar inte bara om den svenska bilparken. Var tredje nysÄld hoj Àr en elsparkcykel.

Var tredje cykel som sĂ€ljs numera Ă€r en elsparkcykel. FörsĂ€ljningen har rasat för vanliga cyklar. 2015 sĂ„ldes det nĂ€stan 600 000 cyklar och ifjol sĂ„ldes det bara 234 000. Under samma tid har elsparkhojens försĂ€ljningssiffror gĂ„tt frĂ„n 30 000 till 99 000 per Ă„r. 

Men olycksriskerna med dessa fordon vÀxer ocksÄ, rejÀlt. Transportstyrelsen plingar som tusan pÄ varningsklockan för krasch, boom och bang:

– Olyckorna i gruppen barn och unga under 18 Ă„r har ökat mest jĂ€mfört med tidigare Ă„r, det Ă€r en oroande utveckling, sĂ€ger Khabat Amin som Ă€r statistiker vid myndigheten. 

Totalt rapporterades det 4 476 olyckor med elsparkcyklar i Sverige i fjol. Det Ă€r tusen fler Ă€n Ă„ret före. 

I början var det hyrföretag och en hel del elsparkcyklar som stÀlldes lite hur som helst. I takt med att allt fler Àger sÄdana fordon Àr bÄde parkering och förvaring en planeringsutmaning att lösa.
I början var det hyrföretag och en hel del elsparkcyklar som stÀlldes lite hur som helst. I takt med att allt fler Àger sÄdana fordon Àr bÄde parkering och förvaring en planeringsutmaning att lösa.

Av dem som skadas pĂ„ elsparkcyklar Ă€r nĂ€stan hĂ€lften unga under 25 Ă„r. I tvĂ„ tredjedelar av olyckorna Ă€r det mĂ€n som skadas. Tre av fyra totalt Ă€r singelolyckor – och hĂ€lften av alla dessa olyckor sker under kvĂ€lls- eller nattetid. En tredjedel hĂ€nder pĂ„ helgerna, frĂ€mst lördagar. Och kollisionsolyckor med fotgĂ€ngare och cyklister Ă€r den olyckstyp som har ökat mest mellan 2023 och 2024.

Elsparkcykeln Àr inte lÀngre en fluga, utan ett fenomen. Trafikpolitiken och samhÀllsplaneringen behöver anpassas efter utvecklingen. Fast slÀpp förbudstanken och tankeslapp trafikilska. Att elsparkcykeln blir mer populÀr handlar ju om att det Àr nÄgot som passar fler i vardagen.