Elsparkshojen tar plats när cyklarna viker

Om försäljningen av elsparkcyklar fortsätter att ticka på måste politikerna anpassa både cykel- och trafikpolitiken. 

Det började som en het nyhet med många barnsjukdomar. Nu är det en stark trend.

Det började som en het nyhet med många barnsjukdomar. Nu är det en stark trend.

Foto: Christine Olsson

Ledare2025-04-30 06:30
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Elsparkcykeln växer i det tysta och den syns alltmer. Trots att det går trögt för uthyrarna i Nyköping. Den är vanligast i storstäderna, men över tid kommer även större tätorter som Nyköping att behöva anpassa sina trafikflöden. 

Samtidigt säljs allt färre vanliga cyklar. Det mest praktiska vinner. 

Det påverkar hur vi tänker om allt från kollektivtrafik till cykelbanor framöver. Elsparkcykeln är inte lika stor som en vanlig hoj. Det är samma trafikregler, men behöver den ha lika brett utrymme? Bör cykelparkeringarna vid nya resecentrum i Nyköping anpassas? Hur integreras elsparkcykeln mer i kollektivtrafiken? På bussen? I tåget?

Om ståbrädan slår ut tramporna minskar vardagsrörligheten. Detta kan påverka folkhälsan, åtminstone över tid. Vi behöver gnugga framtidsvisionerna, med ett extra öga på olycksstatistiken. 

Färre cyklar, fler åker. Vad betyder utvecklingen för folkhälsan?
Färre cyklar, fler åker. Vad betyder utvecklingen för folkhälsan?

2018 var ett rekordår för elsparkcyklar. Då såldes över 100 000 sådana fordon. Uthyrningsföretagen fick enormt mycket skäll. Elsparkcyklar parkerades lite hipp som happ – och sällan på ett bra sätt. Framförallt i storstäderna blev det till ett framkomlighetsproblem med växande olycksrisker. 

Sedan 2020 ligger den årliga försäljningen av elsparkcyklar på strax under 100 000 i hela landet, enligt statistik från Cykelbranschen. Ett tecken på tillväxten är exempelvis förbudsskyltarna på Mälartågen, där får du inte ladda din elsparkcykel. 

Elektrifieringen handlar inte bara om den svenska bilparken. Var tredje nysåld hoj är en elsparkcykel.
Elektrifieringen handlar inte bara om den svenska bilparken. Var tredje nysåld hoj är en elsparkcykel.

Var tredje cykel som säljs numera är en elsparkcykel. Försäljningen har rasat för vanliga cyklar. 2015 såldes det nästan 600 000 cyklar och ifjol såldes det bara 234 000. Under samma tid har elsparkhojens försäljningssiffror gått från 30 000 till 99 000 per år. 

Men olycksriskerna med dessa fordon växer också, rejält. Transportstyrelsen plingar som tusan på varningsklockan för krasch, boom och bang:

– Olyckorna i gruppen barn och unga under 18 år har ökat mest jämfört med tidigare år, det är en oroande utveckling, säger Khabat Amin som är statistiker vid myndigheten. 

Totalt rapporterades det 4 476 olyckor med elsparkcyklar i Sverige i fjol. Det är tusen fler än året före. 

I början var det hyrföretag och en hel del elsparkcyklar som ställdes lite hur som helst. I takt med att allt fler äger sådana fordon är både parkering och förvaring en planeringsutmaning att lösa.
I början var det hyrföretag och en hel del elsparkcyklar som ställdes lite hur som helst. I takt med att allt fler äger sådana fordon är både parkering och förvaring en planeringsutmaning att lösa.

Av dem som skadas på elsparkcyklar är nästan hälften unga under 25 år. I två tredjedelar av olyckorna är det män som skadas. Tre av fyra totalt är singelolyckor – och hälften av alla dessa olyckor sker under kvälls- eller nattetid. En tredjedel händer på helgerna, främst lördagar. Och kollisionsolyckor med fotgängare och cyklister är den olyckstyp som har ökat mest mellan 2023 och 2024.

Elsparkcykeln är inte längre en fluga, utan ett fenomen. Trafikpolitiken och samhällsplaneringen behöver anpassas efter utvecklingen. Fast släpp förbudstanken och tankeslapp trafikilska. Att elsparkcykeln blir mer populär handlar ju om att det är något som passar fler i vardagen.