Trosabussen har lÀnge varit en central punkt i Alliansens valmanifest.
â Vi har varit tydliga med att det hĂ€r Ă€r en viktig relation. Det Ă€r mĂ„nga som pendlar frĂ„n kommunen, inte minst elever som gĂ„r gymnasiet. Alla ska inte till centralstationen och vi sĂ„g att en direktlinje till Liljeholmen skulle vara en bra knutpunkt, sĂ€ger kommunstyrelsens ordförande Daniel Portnoff (M).
Han sa samma sak inför valet 2022. NÀr skrev SN om vallöftet dÄ, förklarade Trosas stÀndige kommunalrÄd att kollektivtrafiken till Liljeholmen var "politiskt sÀkrad".
Trots detta har antalet turer minskat sedan dess. Trosabussens lÄngsiktiga framtid hÀnger pÄ resandeunderlaget; utan tillrÀckligt mÄnga resenÀrer blir det svÄrt att motivera fler turer.
â Jag tycker inte att vi ska behöva "springa med mössan i hand", sade Per Ă kerberg, vd pĂ„ Ă kerbergs trafik, tvĂ„ Ă„r senare.
Om linjen Àr ett vallöfte borde kommunen visa större intresse, menade han.
Under hösten 2024 minskades antalet dagliga avgÄngar frÄn 13 till 8.
â LĂ„ngsiktigt Ă€r kollektivtrafik alltid beroende av resandeunderlag. Avtalskonstruktionen gör det möjligt att dra ner antalet turer, nĂ€r reseunderlaget viker, och det har MĂ€lartrafik valt att göra, temporĂ€rt, sĂ€ger Daniel Portnoff, idag.
KommunalrÄdet ser ÀndÄ en möjlighet att linjen kan ÄterfÄ fler turer, om fler resenÀrer börjar anvÀnda den.
â Pandemin pĂ„verkade resandeunderlaget kraftigt, Ă€nnu har det inte kommit tillbaka till tidigare nivĂ„er.
PÄ frÄgan om hur vÀl vallöftet uppfyllts, gör Portnoff en liknelse med en "smiley-terminal".
â Vid en sĂ„dan skulle folk nog trycka pĂ„ en gul neutral gubbe. Vi har ett vallöfte dĂ€r vi sĂ€ger att Trosabussen ska vara dĂ€r, och den Ă€r dĂ€r, men med fĂ€rre turer, sĂ€ger han.
Trosabussen har en annorlunda konstruktion jÀmfört med mÄnga andra linjer. Ursprungligen finansierades den helt av biljettintÀkter. Sedan 2017 har linjen inkluderats i pendlarbiljetten Movingo, och allmÀn trafikplikt har faststÀllts för strÀckan. Idag drivs den av MÀlartrafik, som finansieras av Region Sörmland.
Enligt Portnoff har kommunen idag ingen direkt möjlighet att pÄverka linjen.
â Det Ă€r absolut sĂ„ att vi har pekat pĂ„ en viktig resefunktion, som vi inte har hundra procent kontroll över. Vi försöker pĂ„verka att den ska vara kvar. Den Ă€r kvar. Men det finns fĂ€rre linjer.
Vilka möjligheter har Alliansens politiker att pÄverka vallöftet dÄ?
â I dagslĂ€get kan vi inte göra nĂ„got annat Ă€n att plĂ€dera för linjen och peka mot behovet. Region Sörmland Ă€r vĂ„r ingĂ„ng till MĂ€lartrafik, sĂ€ger Portnoff.