SĂ„ blir Skavsta vinnare – trots trenden

Kastrups framgÄngar och Brommas motgÄngar ger Skavsta stora möjligheter.

Utvecklingen pÄ Skavsta pÄverkas av beskedet om trafikminskningarna pÄ Bromma.

Utvecklingen pÄ Skavsta pÄverkas av beskedet om trafikminskningarna pÄ Bromma.

Foto: Jens Alvin

Ledare2024-10-15 06:30
Detta Àr en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets vÀrderingar.

Resandet Ă€r pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt grundbulten i en vĂ€rld som blir allt mer sammankopplad. Via flygplatsen, tĂ„gstationen, busshĂ„llplatsen eller kanske alla tre i kombination kan man nĂ„ fler platser Ă€n vad som nĂ„gonsin tidigare varit möjligt. Detta ocksĂ„ pĂ„ mycket kortare tid Ă€n vad nĂ„gon vĂ„gade drömma om förr i vĂ€rlden. Resandet skapar möjligheter i vĂ„ra arbeten, relationer och pĂ„ vĂ„r fritid. 

Just flygplatserna har nĂ„gra tunga Ă„r bakom sig, kanske sĂ€rskilt i Sverige. Restriktionerna under pandemin försvĂ„rade, och i vissa fall omöjliggjorde, flygresandet. Trots att flyget varit kvitt pandemins hinder i mer Ă€n tvĂ„ Ă„r har det fortfarande inte Ă„terhĂ€mtat sig. Enligt Transportstyrelsen ökade flygandet andra kvartalet 2024 jĂ€mfört med 2023. Men det Ă€r fortfarande bara pĂ„ 81 procent av det var innan pandemin. 

De senaste decennierna har ocksĂ„ Arlanda halkat en bra bit efter sina tvĂ„ nordiska huvudkonkurrenter, bĂ„de Köpenhamns Kastrup och Oslos Gardermoen Ă€r större sett till antal passagerare. Det gör att Sverige bara har nordens tredje största flygplats, trots att vi Ă€r regionens största och viktigaste ekonomi. 

För landets mindre flygplatser ser det Ă€nnu dystrare ut, sĂ€rskilt för de som förlitar sig pĂ„ inrikesflyget. Inrikes minskade antalet passagerare i början av 2024 och nivĂ„erna Ă€r inte i nĂ€rheten av var de var innan pandemin. Den trenden gjorde sig vĂ€ldigt tydlig nĂ€r flygbolaget BRA meddelade att de flyttar frĂ„n Bromma flygplats. Flygningarna har blivit sĂ„ mycket fĂ€rre att det helt enkelt inte lönar sig lĂ€ngre. Vad som blir av Bromma flygplats Ă€r Ă€nnu inte avgjort, men med BRA försvinner hela 90 procent av den nuvarande trafiken. 

Den som landar pÄ Kastrup har lÀtt att ta sig vidare, inte bara med annat flyg.
Den som landar pÄ Kastrup har lÀtt att ta sig vidare, inte bara med annat flyg.

Det finns en del som talar för att Skavsta pÄ sikt kan bli en vinnare, trots de negativa trenderna. Visserligen har flygplatsen ocksÄ fÄtt ett minskat resande i Är. Men det beror till stor del pÄ tekniska problem hos en av flygplatsens viktigaste aktörer, Wizz Air. De mer lÄngsiktiga problemen för Bromma kan göra Skavsta viktigare för Stockholmsregionen. Detta sÀrskilt nÀr OstlÀnken berÀknas stÄ fÀrdig om 10 Är. DÄ knyts flygplatsen ihop ordentligt med bÄde Stockholm, Linköping och Norrköping.

Kombinationen av rĂ€ls och flyg Ă€r ett koncept som blivit en riktig framgĂ„ng för Nordens största flygplats. Under Kastrup gĂ„r tĂ„g och tunnelbana i skytteltrafik ut i ett stort upptagningsomrĂ„de. Det omfattar Ă€ven stora delar av södra Sverige. ÖresundstĂ„get gör att man smidigt kan ta sig till Kastrup frĂ„n sĂ„vĂ€l SkĂ„ne som stora delar av SmĂ„land och Blekinge, till och med Göteborg. I jĂ€mförelse lĂ€mnar sĂ„vĂ€l Bromma som Arlanda mer att önska i det avseendet. 

Smarta infrastruktursatsningar knyter ihop olika transportsÀtt.
Smarta infrastruktursatsningar knyter ihop olika transportsÀtt.

FrÄn en flygplats kan man ta sig nÀstan vart som helst i vÀrlden, men det Àr minst lika viktigt hur lÀtt det Àr att ta sig dit. DÀr har rÀls, tunnlar och tÄgvagnar en avgörande betydelse. Med den nya infrastrukturen Àr Skavsta pÄ god vÀg att bli en lÀttillgÀnglig knutpunkt för östra Sverige. Det ger förhoppningsvis nya möjligheter för sÄvÀl flygplatsen som regionen omkring.