Resandet Àr pÄ mÄnga sÀtt grundbulten i en vÀrld som blir allt mer sammankopplad. Via flygplatsen, tÄgstationen, busshÄllplatsen eller kanske alla tre i kombination kan man nÄ fler platser Àn vad som nÄgonsin tidigare varit möjligt. Detta ocksÄ pÄ mycket kortare tid Àn vad nÄgon vÄgade drömma om förr i vÀrlden. Resandet skapar möjligheter i vÄra arbeten, relationer och pÄ vÄr fritid.
Just flygplatserna har nÄgra tunga Är bakom sig, kanske sÀrskilt i Sverige. Restriktionerna under pandemin försvÄrade, och i vissa fall omöjliggjorde, flygresandet. Trots att flyget varit kvitt pandemins hinder i mer Àn tvÄ Är har det fortfarande inte ÄterhÀmtat sig. Enligt Transportstyrelsen ökade flygandet andra kvartalet 2024 jÀmfört med 2023. Men det Àr fortfarande bara pÄ 81 procent av det var innan pandemin.
De senaste decennierna har ocksÄ Arlanda halkat en bra bit efter sina tvÄ nordiska huvudkonkurrenter, bÄde Köpenhamns Kastrup och Oslos Gardermoen Àr större sett till antal passagerare. Det gör att Sverige bara har nordens tredje största flygplats, trots att vi Àr regionens största och viktigaste ekonomi.
För landets mindre flygplatser ser det Ànnu dystrare ut, sÀrskilt för de som förlitar sig pÄ inrikesflyget. Inrikes minskade antalet passagerare i början av 2024 och nivÄerna Àr inte i nÀrheten av var de var innan pandemin. Den trenden gjorde sig vÀldigt tydlig nÀr flygbolaget BRA meddelade att de flyttar frÄn Bromma flygplats. Flygningarna har blivit sÄ mycket fÀrre att det helt enkelt inte lönar sig lÀngre. Vad som blir av Bromma flygplats Àr Ànnu inte avgjort, men med BRA försvinner hela 90 procent av den nuvarande trafiken.
Det finns en del som talar för att Skavsta pÄ sikt kan bli en vinnare, trots de negativa trenderna. Visserligen har flygplatsen ocksÄ fÄtt ett minskat resande i Är. Men det beror till stor del pÄ tekniska problem hos en av flygplatsens viktigaste aktörer, Wizz Air. De mer lÄngsiktiga problemen för Bromma kan göra Skavsta viktigare för Stockholmsregionen. Detta sÀrskilt nÀr OstlÀnken berÀknas stÄ fÀrdig om 10 Är. DÄ knyts flygplatsen ihop ordentligt med bÄde Stockholm, Linköping och Norrköping.
Kombinationen av rĂ€ls och flyg Ă€r ett koncept som blivit en riktig framgĂ„ng för Nordens största flygplats. Under Kastrup gĂ„r tĂ„g och tunnelbana i skytteltrafik ut i ett stort upptagningsomrĂ„de. Det omfattar Ă€ven stora delar av södra Sverige. ĂresundstĂ„get gör att man smidigt kan ta sig till Kastrup frĂ„n sĂ„vĂ€l SkĂ„ne som stora delar av SmĂ„land och Blekinge, till och med Göteborg. I jĂ€mförelse lĂ€mnar sĂ„vĂ€l Bromma som Arlanda mer att önska i det avseendet.
FrÄn en flygplats kan man ta sig nÀstan vart som helst i vÀrlden, men det Àr minst lika viktigt hur lÀtt det Àr att ta sig dit. DÀr har rÀls, tunnlar och tÄgvagnar en avgörande betydelse. Med den nya infrastrukturen Àr Skavsta pÄ god vÀg att bli en lÀttillgÀnglig knutpunkt för östra Sverige. Det ger förhoppningsvis nya möjligheter för sÄvÀl flygplatsen som regionen omkring.